A politika mint családi biznisz? Górcső alá vettük a párt pénzügyeit, és érdekes összefüggésekre bukkantunk.
KAMPÁNYELSZÁMOLÁS
Zavaros pénzügyek vannak a Momentum környékén. Vajon hanyagság vagy trükközés idézte elő az ÁSZ-vizsgálatot? Miért rendeltek nagyságrendekkel több plakátot, mint ahány hely van országszerte? Számos kérdés felmerülhet bennünk a Momentum Mozgalom kampányelszámolási ügyének tanulmányozásakor. De ne szaladjunk ennyire előre. Kezdjük az elején!
AZ IDŐHÚZÁS MOMENTUMAI
A párt a 2018-as országgyűlési választási kampányra több mint ötszázmillió forint állami támogatást kért és kapott, melynek felhasználásával a hatályos jogszabályok szerint az Állami Számvevőszék (ÁSZ) felé kellett volna elszámolnia. Azonban a Momentum a törvény szabta határidőig nem tette közzé elszámolását a Magyar Közlönyben, és az ÁSZ által küldött hivatalos leveleket sem vették át bejelentett székhelyükön. Ráadásul a számvevőszék munkatársainak sem adták át az elszámoláshoz szükséges igazoló dokumentumokat. Ezért a pénzügyi ellenőrző szerv októberben felfüggesztette a párt állami támogatását. Vélhetőleg ennek hatására januárra a szervezet feltöltötte a kampányelszámolását, azonban a bizonyító számlákat, nyugtákat, bizonylatokat, szerződéseket még akkor sem. Az ÁSZ pedig attól függetlenül folytatta a vizsgálatot, hogy a dotációt januártól ismét utalni kezdték a pártnak. A vizsgálat megállapította, hogy a Momentum szabálytalanul számolt el a kampányköltésekkel, és a szubvenció felhasználása sem volt átlátható. A számvevők szerint az sem világos, hogy a közpénzből kiutalt összeget valóban elköltötte-e a párt, továbbá betartották-e azt a szabályt, hogy egy jelöltre legfeljebb ötmillió forintot lehet költeni, s hogy kaphattak-e külföldről adományokat. Ezért az ÁSZ ismét kezdeményezte a Momentum állami támogatásának a felfüggesztését, és feljelentést tett az ügyészségen. De vajon mit találhat az ügyészség?
TÚLMÉRETEZETT KÖLTEKEZÉS
A Momentum Mozgalom hosszú várakozás után végül feltöltötte a weboldalára a kampányköltések számláit, amelyekből úgy tűnhet, az üvegzseb-politika mintapéldányaira bukkantunk. Azonban ha alaposabban megvizsgáljuk a bizonylatokat, láthatjuk, hogy ebben az esetben sem történt minden szabályszerűen. A jogszabály ugyanis kimondja, hogy a kampánytámogatást csak a választások előtti ötven napban lehet felhasználni, így 2018-ban ez az időszak február 17-től április 8-ig tartott. A számlák tanúsága szerint fél évvel a szabályos időszak után, október 25-én kiállított számlát is benyújtott elszámolásképpen a párt. Ráadásul vélhetőleg még ki sem fizették, mivel határidőnek 2019 májusát adták meg, így több mint egy évvel később tervezik elkölteni az államtól kapott pénzt. De nem csak egy porszem került a gépezetbe, nem csak egy köteghez hozzáfogott, eltévedt számláról van szó. A Momentum honlapján elérhető, pár ezertől akár több millió forintig terjedő összegekről szóló tételeket is tartalmazó számlák közt ugyanis több olyan is akad, amelyet a megengedett határidő, vagyis április 8. után állítottak ki, és olyanra is bukkanhatunk, amelynek a fizetési határideje esik a választások utánra. Az üzemanyag-elszámolások pedig a szkenneren kívül maradtak egyelőre.
Ha a számlák tartalmait vizsgáljuk meg, nem kell matematikazseninek lenni ahhoz, hogy észrevegyük: a kis párt megalomán mértékben rendelt meg bizonyos termékeket. Emellett érdekesség, hogy a mozgalom több mint 1,4 millió kampányújságról, több millió szórólapról és több mint százezer plakátról hozott blokkot, ami, úgy tűnik, több, mint ahány plakáthely van az országban.
CSALÁDI GAZDÁLKODJ OKOSAN!
A nagy mennyiségű plakátrendelésnek persze több oka is lehet. Az egyik, hogy a még kevés politikai tapasztalatot szerzett párt egyszerűen túlrendelte magát. Ez bocsánatos bűn, ha valóban el tudnak számolni minden közpénzből elköltött forinttal. A másik lehetséges ok – ami viszont valószínűbbnek tűnik – hogy így próbáltak néhány családi vállalkozást fellendíteni, vagy csak ezektől a cégektől volt a legegyszerűbb számlát hozni. Bár a beszkennelt blokkokon a vállalkozások neveit gondosan kitakarták, a Figyelő információi szerint több családi társaságot is beválogattak a politikai megrendelésbe – win-win alapon.
Úgy tudjuk, a Pannónia Nyomda Kft. 100-150 millió forintos megrendeléseket kapott a Momentum választási hadjáratának a kasszájából. Az ügy pikantériája, hogy a cég csaknem a kampányidőszak kezdetéig, 2018 januárjáig a párt alelnöke, Cseh Katalin családjának a tulajdonában állt. A társaság ügyvezetője és tulajdonosa 2010. október 21. és 2013. január 25. között Cseh Tibor volt, Cseh Katalin édesapja, majd őt a lánya váltotta az ügyvezetői és a tulajdonosi székben. Az azóta politikusi babérokra törő hölgy 2013. január 25-től 2018. január 10-ig, vagyis öt esztendőn át vezette a vállalkozást. Az évek óta átlagosan hatszázmillió forintos éves árbevételt elkönyvelő cég ellen a NAV eddig több mint tíz alkalommal rendelt el végrehajtást. Az egy éve új tulajdonosi kézbe került társaság után azonban Cseh Katalin nem maradt vállalkozás nélkül. Egy a lakásbérbeadás mellett szintén nyomdaipari tevékenységi körökkel rendelkező vállalat, a Miklósi Product Kft. tagja maradt. Ebben a cégben a papírok szerint aranyélete van, ugyanis a tulajdonos-ügyvezetői poszt felelősségét az öccse vette a vállára. Azt nem tudni, hogy a Momentum Mozgalom elszámolásában szereplő számlák mögött ott rejtőzik-e a Miklósi Product Kft.
KÓDOLT MEGRENDELÉSEK
Egy másik vállalatról viszont informátoraink egyöntetűen állítják, hogy nagy nyertese a Momentum kampányának, ez pedig nem más, mint a COD Média és Kommunikációs Kft. A Figyelő információi szerint ezen a vállalkozáson keresztül nagyságrendileg 300-350 millió forint ment át, és a társaság érdekessége, hogy a tulajdonosai egytől egyig momentumosok, párttagok. A céget két héttel a tavalyi országgyűlési választások kampánya előtt alapították, 2018. február 2-án. Ügyvezetője Veréb László, akinek a Facebook-profiljából egyértelműen kiderül momentumos kötődése, hiszen a személyes hírfolyamában videókat, posztokat, képeket oszt meg a párt oldalairól. Veréb a közösségi portálon azt is elárulta, hogy kapcsolatban él cégtársával, a COD Média és Kommunikációs Kft. tagjával, Dínó Alexandrával. Egy másik cégtag, Sipos Viktória információink szerint a Momentum pártigazgatójának, Matisz Károlynak a barátnője. Matisz egyébként a kampány alatt pénzügyi igazgató volt a pártban. A négytagú vállalathoz az alapításkor csatlakozott Szabó Kinga Orsolya is, tavaly októberben pedig Liszi Norbert, aki a Momentum Győr-Moson-Sopron 02. számú választókerületének egyéni jelöltje volt a 2018-as választásokon. Érdekesség, hogy a társaság az ő címére van bejegyezve, de ő csak az utolsók közt szállt be a COD-ba. Liszi egyébként 2017-ben a Magyar Közlönyben megjelent elszámolás szerint több mint félmillió forinttal támogatta a mozgalmat, ami kiemelkedő teljesítmény egy akkor még csupán 26 éves fiataltól.
KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK
Az ügyben megkerestük a Momentum Mozgalmat és az Állami Számvevőszéket is, hogy megkérdezzük, szerepel-e a párt költségelszámolásában akár a Pannónia Nyomda Kft.-től származó számla, akár a COD Média és Kommunikációs Kft.-től származó bizonylat. Megkérdeztük azt is, hogy az elszámolásban tüntettek-e fel számlát a Miklósi Product Kft.-től. És ha a fent említett vállalatok bármelyikétől van blokkjuk, milyen értékben számláztak a pártnak. Amint kapunk választ, azt is közöljük.
Fekete-Győr András, a Momentum elnöke egy decemberi tüntetésen. A lila köd a párt pénzügyeit is eltakarja