Topolcsik Melinda

Cappuccino
A gyártókapacitását 2020-ra újra megduplázó tatabányai Bridgestone-gyár ügyvezető igazgatója szerint a közel-jövőben még nő az igény a jó minőségű gumiabroncsok iránt.

– Mik a főbb céljai a Bridgestone Tatabánya élén?

– A vállalat még 2013-ban, a magyar kormánnyal kötött együttműködési megállapodást követően döntött a tatabányai gyártóüzem 85 milliárd forintos saját tőkeberuházással történő fejlesztéséről. Stratégiai célunk, hogy a vezető autógyárak, kiváltképp a Magyarországon jelen lévők gyári beszállítói legyünk. Májustól az egyik legnagyobbal el is kezdődik az együttműködésünk. Hosszú távú célunk, hogy a Magyarországon előállított autók 40 százaléka Bridgestone abroncsokkal szerelve kerüljön ki az üzemekből. Személyes célkitűzésem, hogy ezeket a nagyszabású fejlesztéseket úgy tudjuk megvalósítani, hogy közben a cég az ott dolgozó, immár ezeregyszáz kolléga számára ne csak egy gyárat, hanem egy szerethető, emberarcú és emberközpontú munkahelyet is jelentsen. A 87 éves Bridgestone alapítója által megfogalmazott küldetésünk, hogy „kiváló minőséggel szolgáljuk a társadalmat”. Ez az alapelv a mi cégünk esetében nem egy elvont, távoli cél, hanem a hétköznapok és az innovációs tevékenységünk legfontosabb része.

– A nagyszabású gyárfejlesztés bizonyára megtöbbszörözi a gyártókapacitást. 

– Jelenleg magyarországi történetünk legnagyobb beruházási programját valósítjuk meg. A fejlesztések révén a mostani ötmillió darabos évenkénti kapacitásunkat 2020-ra 7,2 milliósra szeretnénk növelni. A Bridgestone gyárai közül a világon elsőként a tatabányai üzemben építettünk be egy új típusú mixert, amely jobb, egyenletesebb minőségű gumialapanyagot állít elő. Japán után Európában először itt alkalmazunk mesterséges intelligencián alapuló digitális gyártástechnológiát, melynek során a minőséget 480 ponton mérjük és elemezzük. Egyedülállónak számít a teljesen automatizált, tizennégyezer vulkanizálásra váró abroncs tárolására alkalmas raktárunk. 

– Mekkora a felvevőpiac, és hol állnak a konkurensek?

– Az Európai Unió tagállamaiban 2017-ben mintegy 200-210 millió személyautó-gumiabroncsot értékesítettek a gyártók, míg itthon 2,6 milliót. A Bridgestone globális piacvezető, 32 milliárd dolláros árbevétellel. Vállalatunk több mint ötven országban van jelen, piaci részesedésünk globális szinten kicsivel 14 százalék felett van. Évente több mint kétszázmillió abroncsot állítunk elő, vagyis globális termelésünk akkora, mint a teljes európai piac önmagában. A tatabányai üzem egész Európának gyárt. A volumen 99 százaléka exportra megy, tehát a hazai piacra egyelőre csak a maradék 1 százalék. A konkurensekről nem beszélnék, inkább kiemelem, hogy a mi specialitásunk a kutatás-fejlesztés. A Bridgestone tavaly 99,7 milliárd jent fordított k+f-re, ez árbevételének a 2,7 százaléka.

– Mostanában mik a legújabb innovációik?

– Fejlesztéseink, innovációink fókuszában az abroncsok biztonságossága, a tapadóképesség, az úttartás, az irányíthatóság és a sérülésekkel szembeni ellenálló képesség, az autósok igényeinek való megfelelés áll. Éppen ezért a közelmúltban 25 000 európai autós megkérdezésével készítettünk felmérést. Ennek eredményeire támaszkodva fejlesztettük ki legújabb típusainkat, amelyek egyike vizes úton is rövidebb megállást és a kanyarokban is jobb tapadást biztosít. Egy másik, többszörös innováció- és termékdíjas guminkkal defekt esetén további 80 kilométert tehetünk meg, akár 80 km/óra sebességgel. Szemléletváltás zajlik az autóstársadalomban: az abroncsok közlekedésbiztonságban játszott funkciói ma már fontosabbak, mint az ár vagy az üzemanyag-hatékonyság. 

– Vannak nehézségei női vezetőként egy ilyen férfias tematikájú területen? 

– Ha a vezető kitartóan a stratégiára, az üzlet és az emberek fejlesztésére, a vevők egyre jobb kiszolgálására összpontosít, s a céget a helyes irányba viszi, akkor a női irányítóban kételkedők véleménye megváltozik. Elkezdenek valóban „csak” vezetőként tekinteni a társaság első emberére, függetlenül attól, férfi-e vagy nő. Ahogy több nő kerül irányítói pozícióba, egyre szélesebb lesz az elfogadottságuk, és többen értik majd meg, hogy a hölgy vezetők jelenléte a közéletben vagy a gazdaságban pozitív társadalmi folyamat. Számomra nagy segítség volt a multinacionális cégeknél szerzett tapasztalat, ahol a felső vezetőket már nem a nemük, hanem a képességeik és eredményeik alapján ítélik meg. Magyarországon is jelen van már ez a felismerés. Egy női klub is létrejött mindezen gondolatok népszerűsítésére, a karrierjükben sikeres hölgyek támogatására, amelynek alapító tagjai közé tartozom.

– Milyen megfontolásokat „hozott”, és mi az, amit a japánoktól tanult?

– Korábbi vezetői tapasztalataimból azt hasznosítom leginkább, hogy egy irányító multinacionális környezetben csak úgy tudja a legjobbat és a legtöbbet kihozni a csapatából, ha megérti a multi igényeit, és ezeket le tudja fordítani az itthon dolgozó kollégák nyelvére. Kiemelten fontos a „walk the talk” elv: vezetőként mindig arra kell törekednünk, hogy amit mondunk, a szerint is cselekedjünk. Ezenfelül a mai munkaerőpiaci környezetben fontos koncentrálni a dolgozók elvárásaira. Főleg a mi iparágunkban és „okosgyárunkban”, mert legalább fél év a betanulási idő. A megtartás nemcsak azért értékelődik fel, mert munkaerőhiány van, hanem mert a fluktuáció szintjét tartósan alacsonyan szeretnénk tartani. Karrierprogramunk keretében 2020-ra a bérek 40 százalékkal emelkednek, és az ötven százalékkal megemelt cafeteria mellé háromhavi bónuszt kapnak a munkatársak. Amit pedig a japán munkakultúrából már most megtanultam a Bridgestone vezetőitől, az az, hogy a legjobb döntések a folyamatok helyszíni megfigyelése alapján születnek. 

– Az autózásban drámai változásokat jósolnak. Mi lesz, ha kevesebb autóra, s így kevesebb gumira lesz szükség?

– A Federal Reserve és az ENSZ felmérése szerint 2030-ra a saját gépkocsit fenntartani képes globális középosztály aránya a teljes népességen belül 5-ről 25 százalékra nő, tehát a következő évtizedekben biztosan emelkedik a megvásárolt gépjárművek száma. Középtávon ezért nem számolunk azzal, hogy az elektromobilitás és az önvezető járművek elterjedése miatt csökken a kereslet az abroncsok iránt. Az ugyanakkor bizonyos, hogy ezekhez a gépjárművekhez más, új típusú gumiabroncsokra lesz szükség. A Bridgestone-nál olyan trendeket látunk, hogy a jövő gumiabroncsai kisebb súlyúak, egyre nagyobb átmérőjűek és vékonyabbak lesznek, ezáltal tovább csökken a gördülési ellenállásuk és így a fogyasztásuk. Az autonóm gépkocsiktól elvárt megnövelt mobilitás érdekében mind nagyobb arányban az önjavító, öntömítő és a levegő nélküli technológiával készülő gumik terjednek majd. Ezek környezetvédelmi szempontból egyre fenntarthatóbbak, jobban újrahasznosíthatók, valamint szenzortechnológiájuk miatt okosabbak is lesznek.

 

NÉVJEGY

41 éves, olasz férje és egy nyolcéves kislánya van

A Pécsi Tudományegyetemen szerzett okleveles közgazdasági, majd jogi végzettséget

KEDVENCEK

Film » Az angol beteg

Könyv » Richard Bach: Jonathan, a sirály 

Zene » Havasi Balázs

Hobbi » motorozás, konditermi edzés, utazás a családdal

Ezek is érdekelhetnek

További híreink