Oláh Zsanett

Cappuccino
A Kárpát-medencei irodahálózat a megnyitása óta több mint 5,2 milliárd forint értékű üzletkötéshez járult hozzá – állítja a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgatója.

– Milyen eredményeket emelne ki az elmúlt évekre visszatekintve, s mire koncentrálnak most?

– Az elmúlt három esztendő során számos elemében megváltozott a Nemzeti Kereskedőház, így értelemszerűen a szolgáltatási portfóliója is specifikálódott. Partnereink visszajelzéseire és igényeire reagálva bővítettük szakmai programjaink sorát, új ágazatokat vontunk be az exportfejlesztésbe, mint a kultúra, a kreatív ipar, a sport és az oktatás. Kiszélesítettük képzési rendszerünket: új online oktatási felületet hoztunk létre. Közel ötven országban működő kereskedőházainknak köszönhetően több száz konkrét üzleti lehetőséget közvetítettünk hazai vállalkozók számára. 

A Kárpát-medence vonatkozásában egyik legfőbb eredményünk, hogy Lengyelországtól Szerbiáig, Ausztriától Ukrajnáig hatékony szakmai támogatást tudunk nyújtani a magyar vállalkozásoknak. A hangsúlyos jelenlét sikerességét bizonyítja, hogy az első képviseletünk megnyitása óta több mint 5,2 milliárd forint értékű üzlet köttetett a régióban, valamint mintegy háromezer magyar érdekeltségű társasággal alakítottunk ki napi szintű együttműködést. További, nemzetközileg is versenyképes termék- és szolgáltatási portfólióval rendelkező vállalkozások felkutatása és új célpiacok megtalálása érdekében a múlt évben elindítottuk Kárpát-medencei Csillagtúránkat. 

– Miben tudnak segítséget nyújtani akár a hazai, akár a határon túli magyar vállalkozásoknak?

– Az első és legfontosabb, hogy a hatékony exportfejlesztés érdekében pontosan felmérjük a cég képességeit, adottságait. Minden esetben megvizsgáljuk, hogy az adott vállalkozásnak mit kell tennie ahhoz, hogy egy adott külpiacra sikeresen bevezethesse termékét, szolgáltatását. Ezzel egyidejűleg közösen meghatározzuk azokat a célpiacokat, amelyek relevánsak lehetnek. Mindezek ismeretében nyújtunk cégre szabott szolgáltatást: piaci információkat, képességfejlesztést, üzleti tárgyalások szervezését vagy épp kiállításon való megjelenést.

– Milyen területeken van leginkább igény magyar vállalkozások termékeire, szolgáltatásaira? 

– A világ különböző pontjain más termékekre, szolgáltatásokra van szükség. Afrikában főként a mezőgazdasághoz, az infrastruktúra-fejlesztéshez kapcsolódó megoldások és az orvosi műszerek keresettek. Az arab térségben az informatikai, telekommunikációs produktumok és szolgáltatások, valamint a prémium élelmiszerek iránt mutatkozik fokozott érdeklődés. Az Amerikai Egyesült Államokban a könnyűipar, az egészségipar, Latin-Amerikában a tudástranszfer a kiemelt terület. Ázsia hatalmas piac, országonként, sőt Kína esetében régiónként érdemes meghatározni a potenciális exportlehetőségeket. A városfejlesztési, energiahatékonysági, vízgazdálkodási megoldásaink is versenyképesek, az élelmiszeripari termékeinkről pedig általánosságban elmondható, hogy világszerte keresettek. A magyar áruk és szolgáltatások előtt számos lehetőség áll. A cégek bizonyítottak is: a Nemzeti Kereskedőház megalakulása óta több mint 9,9 milliárd forintnyi sikeres ügylethez segítette hozzá a partnereit. 

– Tud példákat is említeni?

– Ami a konkrét sikereket illeti, az egyik partnerünk a szervezésünkben vett részt a Big 5 elnevezésű szaúd-arábiai építőipari kiállításon. Disztribútori megállapodást kötött egy helyi céggel, és több bemutatótermet nyitott a térségben. Ma a regionális értékesítés meghaladja a 130 millió forintot. Fontos megemlíteni, hogy nem csupán egy-egy terméket vagy céget tudunk sikeresen pozicionálni a külpiacokon, de közös árualap kialakításával akár több partnerünket egyszerre. Így sikerült több mint 100 millió forint értékű kacsa- és libamájat eladnunk Dél-Koreában, Thaiföldön vagy éppen Franciaországban.

– Kifejezetten a Kárpát-medencében is van már sikertörténet?

– A nagyváradi képviseletünk szakmai tevékenysége révén egy magyar vállalkozás tavaly több mint 460 millió forintnyi csomagolóanyagot exportált romániai elektronikai, autó- és bútoripari társaságok részére. A cégalapítással új munkahelyeket teremtett az erdélyi magyar közösség számára. A szükséges jogi és gazdasági információk biztosításán túl többek között telephelykereséssel, üzletipartner-közvetítéssel, tárgyalások szervezésével, üzletember-találkozókon való részvétel biztosításával, könyvelőiroda és jogtanácsos ajánlásával járultunk hozzá a cég sikereihez. A tavalyi Agrosal mezőgazdasági és agráripari szakkiállítás keretében pedig a kiállító magyar vállalatok több mint hetven üzleti tárgyalást folytattak, és összesen 220 millió forint értékű konkrét exportlehetőséghez jutottak. Betakarítóadaptert, szemes takarmányhoz használatos speciális tisztító-szárító berendezést, valamint tápanyagszóró eszközöket értékesítettek szlovák vevőiknek.

– Mi a közös ezekben a történetekben? 

– Fontos, hogy releváns, konkrét üzleti lehetőségeket biztosítsunk a Kárpát-medencében működő magyar kis- és középvállalkozásoknak. Az eredmények azt igazolják, hogy ebbe érdemes erőt és energiát fektetni. Már csak azért is, mert mára egyértelművé vált az a tendencia, hogy a nemzetközi piaci szereplők elsősorban megoldásokat keresnek, nem cégeket. Ezért sok esetben egymással összefogva, egy-egy feladatra fókuszálva, egyfajta konzorciumként jelenünk meg, konkrét ajánlati csomagot állítunk össze. Az egyik ilyen koncepciónk a „Build your city”, melynek keretében mintegy harminc okosváros-szolgáltatásokat, -programokat tervező és kivitelező cég valósít meg integrált projektet. Egy-egy sikeres projektkiajánlás később több irányba hat: egyrészt az adott megoldáscsomagon belül tudjuk bővíteni a vállalatok, partnerek körét, másrészt a csapat más célpiacokon is érvényesülhet a későbbiekben.

– Hol nyitnak képviseletet mostanában és milyen eseményekre készülnek?

– A képviseletek tekintetében a Kárpát-medencére koncentrálunk. Célunk a határon túli fiatal vállalkozókat tömörítő szervezetek elérése és becsatornázása az MNKH rendszerébe. Ők képviselik a jövő generációit a határ túloldalán: ha sikeresek, új munkahelyeket teremtenek és elősegítik a helyben maradást. A piaci visszajelzések és a magyar termékek, szolgáltatások iránti jelentős érdeklődés miatt irodát nyitunk Japánban és újabbakat az Amerikai Egyesült Államokban. A magyar-magyar gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok elmélyítése érdekében 2018. március 12–13-án
ismételten megrendezzük hiánypótló gazdasági fórumunkat. A II. Kárpát-medencei Gazdasági Kiállítás és Konferenciára, multiszektorális kiállításra 250 anyaországi és határon túli kiállítót és 1500 szakmai érdeklődőt várunk a Várkert Bazárba.

NÉVJEGY

34 éves, egy kislány édesanyja

Alapdiplomáját az International Business School gazdálkodási szakán, nemzetközi kapcsolatok mesterdiplomáját ugyanitt és a Budapesti Corvinus Egyetemen szerezte

KEDVENCEK

Könyv » Wass Albert: Elvásik a veres csillag

Film » Forrest Gump

Zene » Sting, Charlie, Demjén Ferenc, Robbie Williams

Hobbi » olvasás, lovaglás, tánc, néptánc

Ezek is érdekelhetnek

További híreink