– Mit jelent majd az Origo számára a tulajdonosváltás?
– Elsősorban stabilitást. A cégcsoport az elmúlt években többször cserélt gazdát. Most a munkatársak és az üzleti fejlődés szempontjából is a kiszámítható építkezés időszakára van szükség, ezért nem tervezek jelentős irányváltást. Ezt szolgálja az átadás-átvétel néhány hónapos időszaka, amíg Száraz István továbbra is ellátja a vezérigazgatói tisztséget, amelyet ezt követően én veszek át tőle. Középtávon a menedzsment megerősítése a cél, illetve az, hogy idővel teljesen átvegyék a cégcsoport irányításával járó napi feladatokat.
– Mennyibe került a médiatársaság, és miből tudta finanszírozni a tranzakciót?
– Egy olyan cégcsoportról beszélünk, amely Száraz István ideje alatt veszteséges, gazdaságilag ingatag lábakon álló üzletből nyereséges vállalkozássá vált, így könnyen kitalálható, hogy nagyobb vételárat fizettem, mint amennyit másfél éve az alapító-tulajdonos kapott érte. A tranzakció két részből áll: egyrészt egy konkrét vételárból, amelynek a megfizetése több részletben történik. Ezt önerőből teljesítem a vállalkozásaim által képzett tőkéből, bevételekből, valamint a jövőben realizálható eredményükből. Másrészt átvállalom a csoportban lévő összes cég valamennyi pénzügyi kötelezettségvállalását és az ezzel kapcsolatos bankgaranciákat. Ez a teljes ár jelentős részét teszi ki, amit a jelenlegi, egészséges kamatkörnyezetben racionális döntésnek tartok, de természetesen nagy kockázatvállalást jelent. A megállapodásunk szerint egyébként egy év alatt, több lépcsőben fizetem ki a portfólió árát, mivel a teljes összegben, mint már utaltam rá, elég nagy a „mozgó rész”. Ekkora időintervallumra azért van szükség, hogy meglássuk: ez a mozgó rész beváltja-e azokat az ígéreteket, amelyek a cégcsoport átvilágításakor kecsegtettek.
– Öné a Balaton Bútor is, két éve vásárolta meg a nagy hírű vállalatot. Amellett, hogy ezért is politikai támadások érték, milyen tapasztalatokat szerzett az iparágban?
– Az első évben 110 milliós eredményt realizáltunk, 2016-ban pedig újrastrukturáltuk a céget, és ez idő alatt a közbeszerzésektől is távol maradtunk, éppen azért, hogy elkerüljük az ilyenkor szinte törvényszerű attakokat. Tavaly milliárdos exporteredményt értünk el, és az idén már indultunk, sőt nyertünk is közbeszerzési pályázatokon.
– A politikai támadási felület tehát ezzel adott is.
– Ezek a támadások a hangulatkeltésről szólnak. Aki indult már közbeszerzésen, jól tudja, hogy éppen ezekben a szerződésekben írják elő a legkeményebb feltételeket a nyertes cégeknek, ezernyi részletszabálynak kell megfelelni. A projekteket először mindig saját forrásból kell megfinanszírozni, emellett az EU is ellenőrzi a pénzek szabályszerű felhasználását. Egy közbeszerzésen való győzelem tehát minden, csak nem ajándék. A Balaton Bútor legnagyobb részben piaci ügyfelekből él. Számunkra az építőipar bővülése azt is jelenti, hogy szállodák, lakóépületek, irodák, üzletek épülnek, amelyeket bútorokkal kell berendezni. Az idén a legtöbb megrendelésünk már ilyen jellegű munkákról szól az export mellett, és jelentős bevételnövekedéssel számolunk.
– Visszatérve az Origóra: milyen céljai vannak a New Wave Media Grouppal?
– Sokakat elsősorban az Origo jövője foglalkoztat, hiszen ez a portfólió legrégebbi, legemblematikusabb eleme. A lap a legutóbbi időkben határozott arcélt kapott, s ezzel újra elhelyezte magát a hazai online médiatérben. Erre szerintem szükség volt, hogy ne morzsolódjon fel az érdektelenségben. Hiszek abban, hogy minden lapnak kell egy megkülönböztető értékválasztás, az Origóé pedig a polgári-konzervatív hangvétel, ezt szeretném tovább építeni. Emellett sok formátumbeli újítást is tervezünk: az új anyagok minőségén és a gyorsaságon próbálunk javítani, az újságírók-szerkesztők munkájába azonban én egyáltalán nem fogok beleszólni. Olyan technológiai hátteret szeretnénk nyújtani a szerkesztőségeknek, amelynek révén tisztában lesznek azzal, hogy az olvasók mire kíváncsiak, mi az a stílus, terjedelem, amelyre igény mutatkozik. Ezzel professzionálisabbá tesszük a munkájukat: élőben is láthatják majd, hogy mennyien olvassák az írásaikat, de azt is, hogy például végigolvassák-e az anyagaikat. Az olvasási szokások mérésére már régóta léteznek technológiák, a magyar online lapoknál azonban még távolról sincsenek kiaknázva ezek a lehetőségek.
– Erre utalt, amikor nyilatkozataiban úgy fogalmazott, hogy elsősorban a technológiai újítások érdeklik?
– Igen, alapvetően ilyen szemmel tekintek a New Wave Media Groupra, amely egyébként sokkal több, mint az Origo: tizenhárom márkából áll. Kétségtelen, hogy politikai értelemben a hírportál a legdominánsabb és az egyik legolvasottabb hazai oldal, ezért is kapja a legtöbb támadást a konkurenciától. De a cég ettől függetlenül alapvetően médiapiaci, online technológiai vállalat, amelyben a legjelentősebb rész nem politikai jellegű termék.
– Ez azt is jelenti, hogy a VS.hu pedig megmaradna liberális sajtótermékként?
– Üzleti vállalkozásról beszélünk, amelynek a célja, hogy minél több olvasót elérjen, így a VS.hu-nál megszokott hangvételnek is meglesz a szerepe a portfólióban. Fontos célcsoport számunkra a liberális érzelmű olvasótábor, őket is szeretnénk megszólítani.
– Ettől függetlenül ön már meg is kapta a politikai támadásokat, leginkább az édesapja, Matolcsy György miatt.
– Harmincegy éves vagyok, amikor édesapám 2000-ben először miniszter lett, tizennégy esztendős voltam, akkor kezdtem a középiskolás éveimet. Azóta édesapám szinte folyamatosan közéleti szereplő, úgyhogy én ebben nőttem fel, volt alkalmam megedződni az elmúlt esztendőkben.
NÉVJEGY
- 31 éves, nős, egy kislány édesapja
- BME GTK közgazdász-gazdálkodási szak, nem diplomázott (2004–2007)
- Open University – Leadership and Management BA (UK)
- KEDVENCEK
- Könyv » Galaxis útikalauz stopposoknak
- Zene » Coldplay Film » Fight Club – Harcosok klubja