– Az elmúlt években számos nagy, itthon piacvezető magyar cég tulajdonosa döntött úgy, hogy eladja a vállalkozását egy nagyobb külföldi társaságnak. Ön is ezt tette a Forest-Papírral. Miért értékesít valaki egy piacvezető céget?
– A Forest-Papírt a nulláról indulva, tőke nélkül építettük fel, de nagyon régóta világos volt számomra, hogy a háztartási higiéniai termékkör az egész fejlett világban a legnagyobb multinacionális társaságok üzlete. Miközben folyamatosan növekedtünk, már több mint egy évtizede készültünk az eladásra, szinte körzővel, vonalzóval terveztük meg az idáig vezető utat. Tisztában voltunk vele, hogy a szakmai tudásunk, piacismeretünk révén évekig képesek vagyunk a fejlődésre, de eljön az a pillanat, amikor a további bővüléshez már nincs meg a tőkeerőnk.
– Mi döntötte el, hogy mikor adják el a vállalatot?
– Sohasem kerestünk vevőt. A piaci eredményeinket látva azonban folyamatosan voltak akvizíciós megkeresések, a háztartási higiéniai termékeket gyártó és forgalmazó legnagyobb külföldi cégek mindegyike járt nálunk. Az időpontot az határozta meg, hogy eddigre sikerült felépíteni a Forest-Papír mellett azt az üzletet, amelyet a kivásárlás után is folytatni lehetett. Nem voltunk eladási kényszerben, így ki tudtuk várni, hogy az üzleti higiéniai termékek és szolgáltatások értékesítésével foglalkozó Assist-Trend egy organikusan fejlődő, feltőkésítve továbbvihető vállalkozássá váljon.
– Mi döntött az olasz Sofidel mellett? Ő kínálta a legmagasabb vételárat?
– Természetesen az ár fontos szerepet játszott, semmi okunk nem volt olcsón adni a higiéniai piacot meghatározó üzletágunkat, de létezett más szempont is. Én a Piszkei Papírgyárban nőttem fel, és nagyon fájdalmas volt látnom, hogy a rossz privatizáció hogyan tette teljesen tönkre a virágzó papíripart Lábatlanban. Mi valamennyit visszaépítettünk ebből az egykori ottani kollégáimmal, és ezt nem akartam veszni hagyni. Olyan céggel akartam megállapodni, amely nem csupán piacot venne, hanem azért jön ide, hogy nagyberuházásával világszínvonalú termelést, a környezetvédelmet is figyelembe vevő, jó munkakörülményeket valósítson meg Lábatlanban. Nem kellett csalódnom a Sofidelben, hiszen hamarosan olyan beruházásba kezd itt, a szó szoros értelmében a Piszkei Papír romjain, amellyel újra ágazati központtá válhat a település.
– Ha a higiéniai termékek piacát a multik uralják, és ezért adta el a Forest-Papír lakossági üzletágát, akkor miért maradt ezen a piacon, hogy a professzionális felhasználókat szolgálja ki? Ott nem ugyanúgy a nemzetközi nagyvállalatokkal kell versenyeznie?
– A termékkör hasonló, azonban ezt a tevékenységet sokkal kevésbé veszélyeztetik a multinacionális szereplők. A nagy gyártók jellemzően itt is nemzetközi cégek, de az értékesítést általában jól kiépített viszonteladói hálózatokon keresztül végzik, ebből a szisztémából nem akarnak és valójában nem is nagyon tudnának kilépni. Az üzleti higiéniai piacon való érvényesülés alapvetően nem tőkét, hanem nagy helyismeretet, szisztematikusan kiépített forgalmazói rendszert és sok munkát igényel. Éppen azt, amiben mi erősek vagyunk.
– A Forest-Papír csak papírtermékekkel foglalkozott, az Assist-Trend azonban már tisztítószereket, vegyi árukat is kínál. Nem lett volna kényelmesebb az ön számára hazai pályát jelentő papírtermékeknél maradni?
– Ahogyan előre látszott, hogy a háztartási higiéniában hosszú távon nem maradhatunk versenyképesek, úgy a szállodáknak, vendéglőknek, irodaházaknak, ipari létesítményeknek kínált higiéniai termékeknél is világos volt: előbb-utóbb kevés lesz csak papírárut forgalmazni. Egyrészt azért, mert nagy az árverseny, másrészt pedig a professzionális felhasználók nem szeretnek több tucat kereskedőtől vásárolni. Így kézenfekvő volt, hogy a vegyi termékek értékesítésébe is beszálljunk, ami jó döntésnek bizonyult, hiszen az eladásaink 40 százalékát értékben már ezek teszik ki.
– Nemrégiben átvette az Assist-Trend hálózat központi cégének az ügyvezetését, ami az önt ismerők szerint jelzés a piacnak, hogy az Assist-Trend valamire készül.
– A hálózat fejlődése egy új szakasz előtt áll. Tavaly a hét belföldi és a környező országokban működő hét külföldi márkakereskedőjével együtt az árbevétele átlépte a hétmilliárd forintot, ebből a központi cég, az Assist-Trend Kft. exportpiacain jelen lévő vállalkozások forgalma már csaknem 1,3 milliárdot tett ki. A higiéniai termékek értékesítésében a legnagyobbak egyike vagyunk a piacon, azonban mi nemcsak cikkeket akarunk eladni a partnereinknek, hanem olyan higiéniai és üzleti szolgáltatásokat is, amelyekkel hatékonyabbá tehetik a működésüket. A szolgáltatóknak új ügyfeleket, a HoReCa-szektornak, azaz a szállodáknak és éttermeknek pedig 360 fokos termék- és szolgáltatáskínálatot tudunk így biztosítani.
– Miért éppen a vendéglátásban és a szállodaiparban lát fantáziát?
– A hazai turisztika és vendéglátás évek óta dinamikusan növekszik, és a kilátásai is kedvezők. A problémát ma nem a kereslet, hanem annak a kielégítése jelenti. Vendég van és lesz bőséggel, de egyre nagyobb gondot okoz a szállodáknak, éttermeknek a szakképzett munkaerő ára és hiánya, valamint a háttérszolgáltatások jó színvonalának a biztosítása. Számukra most az a legnagyobb segítség, ha valaki ezeken a területeken le tudja venni a gondot a vállukról, legyen az a dolgozók betanítása, teljesítményük mérése, vagy éppen a vízkezelés és a légtisztítás, a teljes körű higiéniai szolgáltatások. Ennek akar az Assist-Trend eleget tenni úgy, hogy a kiválasztott tucatnyi stratégiai partnere termékeit és szolgáltatásait kínálja a megbízóinak.
– Szépen hangzik, de miből gondolja, hogy működni is fog?
– Az üzletben az számíthat sikerre, aki meglátja, merre tart a piac, és mások előtt észreveszi a lehetőségeket. Ez nem hirtelen jött ötlet a részemről; hosszú tervezés, építkezés eredménye, aminek nemcsak a piac felmérése a része, hanem a megfelelő partnerek kiválasztása is. Én sosem egy céggel kötök üzletet, hanem mindig egy emberrel. Olyan üzleti partnereket választok és kínálok a megrendelőknek, akiknek a megbízhatóságát és az általuk nyújtott minőséget garantálni tudom, legyen az egy 160 éve működő olasz családi vállalkozás vagy a tevékenységét egy garázsban kezdő és lépésről lépésre fejlődő hazai márkakereskedő.
– Más ez az üzlet, mint a Forest-Papír, s azért mégiscsak a higiéniai szakma az, amelyben igazán otthon van. Szemben az élelmiszeriparral, amelybe nemrégiben szállt be. Hobbi, szerelemgyerek, mint sok magyar üzletembernek, vagy profitálni is lehet a gabonacsírákból?
– Itt sem tettem mást, mint a higiéniai üzletben. Megnéztem, miben mit tudunk hosszú távon versenyképesen nyújtani. A Kárpát-medencének remek az adottsága olyan kiemelkedő minőségű élelmiszerek termelésére, amelyek piacán nem hatalmas nemzetközi vállalatokkal kell megmérkőznünk. Az egészségügyi problémák miatt a funkcionális élelmiszerek iránt egyre nagyobb lesz az igény, ezért láttam fantáziát a saját szabadalma alapján csíráztatott magvakból őrleményt és olajat készítő, de éppen halódó vállalkozás eszközeinek a megvásárlásában. A ma már Omega Bázis Kft. néven lábatlani üzemében termelő cég új termékeket fejlesztett ki, s gluténmentes pizzatésztájával éppen most kerül be egy-egy hálózat boltjaiba belföldön és külföldön, valamint biztató a webes értékesítésünk dinamikája is. Nem hiába tettem bele a pénzt, sokat kellett és kell dolgozni a sikerért, de már egyre inkább látszik, hogy megéri.
– Ma már a nagy láncok is piros-fehér-zöldbe öltöztetve igyekeznek eladni a Magyarországról származó termékeiket, a kormány pedig akciótervet hirdetett a minőségi hazai élelmiszerek népszerűsítésére. Gondolta volna ezt, amikor több mint tíz éve életre hívta a Magyar Termék védjegyrendszert?
– Abban biztos voltam, hogy a gazdasági patriotizmusnak ki kell fejlődnie Magyarországon, és ehhez szükség van a hazai eredetű termékek népszerűsítésére, de a 2000-es évek elején még nagyon kevés támogatóra találtam. Azóta bebizonyítottuk, hogy érdemi támogatás nélkül is felépíthető, s kevés pénzből, nonprofit alapon működtethető a Magyar Termék. Mostanra ez a legismertebb és legelismertebb eredettanúsító védjeggyé vált, már több mint 160 cég csaknem négyezer terméke és szolgáltatása viseli. Hátradőlnünk azonban itt sem szabad, már ennek is a továbbfejlesztésén dolgozunk kollégáinkkal és szövetségeseinkkel.
NÉVJEGY
- 65 éves, három gyermeke van
- A Könnyűipari Műszaki Főiskolán végzett
KEDVENCEK
- Film » Forrest Gump
- Zene » Pink Floyd
- Hobbi » horgászat