– A csapata által fejlesztett Happiness Index on Blockchain alkalmazás tavaly aranyat nyert a 31. Edison Awards versenyen New Yorkban. Ezt a díjat úgy tartják számon a globális gazdasági piacon, mint amely az innovációt, a kreativitást és a zsenialitást ismeri el. Össze tudná foglalni a megoldás lényegét röviden?
– Az alkalmazás egyedülálló módon valós időben segít megjeleníteni, hogy az adott szolgáltatással mennyire elégedettek a használóik. Mindez az okosváros-koncepciók fejlesztésében óriási segítséget nyújt, hiszen a lényeg, hogy a partnervállalatokkal együtt megtudhassuk, mire van igényük, szükségük az embereknek.
– A happiness indexről az embernek elsőre a társadalomtudósok által kifejlesztett tesztek és az országok teljesítményére vonatkozó elemzések jutnak eszébe. Ez miben más?
– A tudósok múltbeli, fix kérdésekre adott válaszokra épülő adatokból dolgoznak és írnak meg egy statikus tanulmányt, amelyet publikálnak és elemeznek a későbbiekben. A fejlesztés azonban lehetővé teszi, hogy specifikusan, valós időben és korlátlan számú résztvevővel dolgozva adjunk szinte azonnal képet és elemzést arról, vajon mit gondolnak az emberek. Ez a technológia korábban nem állt rendelkezésre, az Avaya International hozta létre a platformok közti átjárhatóságot, és úgy illesztettük a különböző programokat, hogy vizsgálni tudjuk az emberek üzeneteit egy adott weboldalon, a közösségi médiában és még a saját telefonjukon is.
A valósidejűséget és az elemzéseket nem tudnánk megvalósítani – a rengeteg adat miatt sem – az új mesterségesintelligencia-programok és a gépi tanulás módszertana nélkül. Az adatokat, amelyeket generálunk a világ különböző pontjain, más-más cégeknél különböző perspektívából kell nézni.
– Miért éppen Dubajban sikerült egy ilyen eredményt elérni? A világon mindenhol kísérleteznek és tesztelnek okosváros- és adatelemzési megoldásokat.
– Azért, mert ott van Boldogság és Jóllét Minisztérium, s a tárcavezető felkért minket arra, hogy hozzunk létre egy olyan rendszert, amellyel az országban elégedettebbek lesznek az emberek, egy olyan módszert, amellyel a lehető legpontosabb képet kaphatjuk. A kezdeményezés része a Smart Dubai Happiness Agendának, mely azt célozza, hogy Dubajt a világ legboldogabb városává tegye.
A megoldás végül is nemcsak azt tudja mérni, hogy boldogok-e a lakosok, hanem képes fogyasztói viselkedési analitikát is előállítani, trendeket figyelni: mit vásárolnak, mit kérdeznek az emberek. Különböző csatornákon tudjuk figyelni az interakcióikat, bankok, repterek vagy akár a kormányzati szervek vonatkozásában is.
– Magyarország az egyik első helyszín, ahol ezt New Yorkon kívül bemutatják. Mi ennek az oka? Nidal Abou-Ltaif, az Avaya International elnöke a mostani konferenciát megelőző napon a kormánnyal tárgyalt. Erről is?
– Nem tudom, erről nincs információm, de nyilván minden lehetőségre nyitottak vagyunk, és a magyar állammal van együttműködésünk. Azonban jelenleg a nyelvi nehézségek ezt a bevezetést még gátolják, hiszen most arab és angol nyelven „beszél” a programunk. A Telekom az Avaya mesterségesintelligencia-moduljára építve alkotta meg a maga „Vandáját”, s rengeteg tesztelésre, tanításra, idő-, energiabefektetésre volt és van szükségük ahhoz, hogy hatékonyan működjön. Az emberek gyakran hiszik, hogy az IT-megoldások úgy működnek, hogy csak megnyomnak egy gombot. Ez nem így van: rengeteg idő és pénz kell ehhez, ráadásul a megoldások alapjait adó mesterséges intelligencia (MI) és a blockchain technológia még nem kiforrott eszköz. Ezért két lehetőségünk van. Vagy várunk néhány évet, mire elég érettek lesznek, hogy jól használhassuk őket, vagy pedig velük együtt fejlesztjük a szükséges megoldásainkat, azaz tanulunk, miközben fejlesztünk. Mi az utóbbit választottuk. Ezért is kaptuk a díjat, mert mertük vállalni a kihívást. Az Avaya átalakítása során megértettük, hogy lehet hibázni, új irányok felé fordulni, hogy a kutatás-fejlesztés egy ilyen műfaj. Rugalmasan reagálunk az ügyfél igényeire, s nem félünk más platformokhoz nyúlni.
– Az átalakítással az Avaya egy éven át tartó csődvédelmi eljárására utal, amely tavaly decemberben befejeződött?
– Nekem erről nem tisztem beszélni, de mivel egy lezárult folyamatról van szó, annyit mondhatok, hogy a megújulás jót tett a vállalatnak. Új kollégák, kevesebb adósság, több likviditás. A fókuszunk az ügyfél-elégedettségen, a megbízóknak nyújtott szolgáltatásokon, az MI-fejlesztésen és az innováción van. Én éppen ebben az időszakban kaptam a munkámra és a csapatom felépítésére támogatást, új embereket és mindent, amit akartam. A cég biztos volt benne, hogy jól kerülünk ki ebből, és fontos az új technológiákba invesztálni. A mai igények hozták, hogy nyitottabbak lettünk, jobban integrálunk más technológiai megoldásokat, mint eddig, viszont nem tarthatjuk magunknál a teljes kontrollt: az ügyfeleink szeretnék uralni a technológiát. Egyre több kliensünknél van technológiai munkatárs, szoftverfejlesztő. Az Avayának arra kell összpontosítania, hogy valódi innovációt adjon a partnereinek.
– Mi a helyzet az adatvédelemmel? A megoldást bemutató reklámban név szerint szólítják az utast, az előadásában pedig összesített, nem személyes adatok használatáról beszélt.
– Sokféle lehetőség áll előttünk. Ha akarom, akkor anonim módon minden
csomagkiadónál várakozónak segíthetek a társaság dolgozójaként, mert a rendszerben valós időben látom, hogy sokan ugyanannak a funkciónak a hibájáról számolnak be. Ugyanakkor előállhat az a helyzet, hogy az adott szolgáltatás használói felhatalmazást adnak a szolgáltatónak, hogy lássa a személyes üzeneteiket, éppen azért, hogy javíthassa a színvonalat. Akkor is lehet egyéni adatokra reagálni, ha az adott országban nincs adatvédelmi követelmény, vagy különleges körülmény áll elő.
– Hol lehet a következő helyszín, ahol a happiness index programot bevezetik?
– Bárhol, ahol konkrétan foglalkoznak a smart city megoldásokkal. Az okosvárosprojektek szerteágazók és évekig eltartanak. Ahhoz, hogy jó irányba fejlesszenek, állandóan szükség van folyamatos visszajelzésre a használóktól, kellenek azok a benyomások, amelyeket szabadszavas közlésekből kinyerhetnek a tervezők, fejlesztők. Nagyon kicsin múlik, hogy a fogyasztói élmény kivételesen jó legyen. Ma egy vállalat azzal tudja megkülönböztetni magát, ha olyan dolgot fejleszt, ami valóban a vásárlói igényeire épít. Például a vevők ma már nem akarják felhívni az ügyfélszolgálatot, de még e-mailt sem szeretnének írni; annak örülnének, ha a „messengeren” tudnának a bank ügyfélszolgálatának üzenni. Nem az ő dolguk, hanem a miénk és a partnercégeinké, hogy közös platformot hozzunk létre például akár erre is.
– Járt már korábban Magyarországon?
– Most először, de a lányom gimnasztikázik, és minden évben, decemberben eljön Magyarországra egy kelet-közép-európai versenyre, a Mikulás-kupára. Így a feleségemmel együtt ők már sokszor jártak itt.
NÉVJEGY
– 39 éves, nős, két lánya van, 10 és 12 évesek
– Diplomáját az Alexandria Egyetemen szerezte Egyiptomban, távközléstechnikai szakon, és számos IT-tréningen képezte magát
– Az arabon kívül angolul, franciául és németül is beszél
– A Közel-Keleten, Franciaországban és Nagy-Britanniában tizenöt éves tapasztalatot szerzett irányításban, tervezésben, fejlesztésben, IT-megoldások tesztelésében és implementálásában
– Az Avayához több mint tíz éve csatlakozott, igazgatóvá 2016-ban nevezték ki
KEDVENCEK
Film » minden Anthony Hopkins-film
Könyv » főleg James Joyce művei, mint az Ulysses
Zene » jazz
Hobbi » búvárkodás és régi kerékpárok restau-rá-lása