Richter zarándokútja

Bel Canto
Szeretem az oroszokat, de ugyanígy igaz, hogy nem szeretem őket. Sokszor bántottak minket. 1849 nyarán jött 200 ezres seregével Paszkievics, elvitte tépett honvédzászlóinkat. Hetven év múlva Lenin pénzzel tömte tele Szamuely zsebeit, de a lelkére kötötte: semmi érzelgősség!

A gazdag nyíregyházi fakereskedő fia azt tette, amit Lenin kívánt: tizenkilenc tavaszán országszerte tanárok és papok, diákok és jegyzők holttestét himbálta a szél – mindnek nyakára a Lenin pénzén vett kötél feszült.

Paszkievics után száz évvel Malinovszkij katonái rontottak rá az országra: nyomukban asszonysikolyok, málenkij robot, Rákosi Mátyás és a bosszúra éhes itthoniak. És a sornak még mindig nincs vége. Ötvenhat novemberében „orosz” tankok lőtték szét a fővárost, és amikor elfáradtak a fegyverek, újra előkerült a kötél. Szerov nem volt szentimentális.

Nagyapám az volt. Csak azért jött haza Verhojanszkból, mert indulása előtt született meg apám. A kérdésre, miért maradt volna ott, azt felelte: az oroszok jó emberek.

Helyében én ugyanezt Csehov darabjaival bizonyítottam volna, de nagyapám parasztember volt, és nem tudta, ki az a Csehov. Templomba nem járt – ortodoxba minek? –, de ha filmen látja, hogyan dúlta szét a Megváltó Krisztus-székesegyházat Sztálin, kiárusítva belőle az ikonokat, a szobrokat, a régi misekönyveket, változik-e a véleménye az oroszokról? Vagy akkor sem?

Richter, a világ legcsodálatosabb zongoristája, élete utolsó éveiben nem vállalt nyugati fellépést. Úgy döntött, jobb, ha kelet felé, Oroszország mélyének irányába, a sötét Ázsiába indul. Úttalan utakon vitték autóval, lógó belű zongorákat szerelt meg, hogy este képes legyen játszani rajtuk. Így járta be a kegyetlen távolságban bujdosó falvakat, hogy az emberek ott is halljanak zenét. Zarándokút volt ez. Mélyebb és igazabb, mint a spanyolországi tülekedés.

Videokazettán őrzöm az Arte tévécsatorna dokumentumfilmjét „Oroszország anyácskáról”, ahogy sokan emlegetik hazájukat az ott élők. A film képeit Valerij Gergijev, a világ zenei életének eminens karmestere magyarázza. Többek között egy moszkvai székesegyház újjáépítését. Mert mit látunk a filmen? Áhítatot. Azzal dolgoztak a kőfaragók, a festők, az asztalosok és az üveg művészei.

Gergijev szerint talán egyetlen ország történelme sem tükröződik a zenében oly erősen, mint Oroszországé. S ekkor, igazolva az állítást, fölcsendült Borogyin Igor hercegéből a polovecek tánca, amely minden alkalommal fölpezsdíti a vérem. Nem véletlenül. A polovecek: kunok, és én is az vagyok. Ezért képes félretolni ez a nomád tánc a belém ültetett konvenciókat, a tudományt, az irodalmat, a politikát: adott pillanatban mindent, elém hozva helyettük a sztyeppén vágtató lovak hangját – de kétezer éve jött valaki, hogy lényével megcsöndesítse ezt a vadságot.

Sokan megfestették a Jordánhoz közeledő Krisztust, de aligha volt, aki a képén tíz évet dolgozott volna rendíthetetlen hittel. Alekszandr Ivanov így tett – a festmény fenn van a világhálón –, és három orosszal együtt tanúsíthatom: máig érő, megrendítő pillanat bemerülni a bibliai folyóba.

December közepén tettük ezt ott, ahol egykoron ő. Az oroszok készültek. Felöltötték a magukkal hozott fehér leplet, s úgy léptek a vízbe. Előbb imádkoztak, majd – az ortodox templomok visszhangját idézve – kétszólamú énekbe kezdtek. Mellettük álltam s éreztem, hogy a vízben lassan elhalkul bennem minden, ami vad, ami nomád, és átadja helyét az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek.

A keresztény világot csak a keletiek képesek megmenteni.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink