Begyűjthetik az összes kvótát

A dél-afrikai edzőtábort követően hazai körülmények között készülnek a kajak-kenusok a májusi válogatóversenyekre, a júniusi Európa-játékokra és az augusztusi világbajnokságra.

FELKÉSZÜLÉS

Az utolsó magyar versenyző is hazatért Dél-Afrikából, ahol a kajak-kenu válogatott több mint ötven tagja edzőtáborozott. A sportolók jellemzően három-négy hetet töltöttek kiváló körülmények között. Az odaút ugyan majdnem egy napig tartott, időeltolódás viszont nincs, így evezőseink már az érkezés másnapján vízre tudtak szállni.

„Ebben az időszakban egyértelműen az a cél, hogy mindenki megtalálja azt a technikát, amellyel a leghatékonyabban tud evezni, és ha már biztonságosan halad, akkor a technika tudatosítására kell törekedni. Az edzőtáborban az állóképességet is fejlesztettük, hogy egyre nagyobb intenzitással evezzenek majd a sportolóink – adott helyzetjelentést a Figyelőnek Hüttner Csaba szövetségi kapitány. – Saját magunk oszthattuk be a vízfelületet, így nem zavarták egymást a versenyzőink, s egy kétszintes konditerem, valamint egy ötvenméteres uszoda is a rendelkezésükre állt.”

A kajak-kenusok hazaérkezésüket követően – néhány nap pihenő elteltével – Dunavarsányban folytatták a felkészülést, a jövő héttől pedig Szolnokra teszik át a székhelyüket. Májusban válogatóversenyek lesznek, júniusban pedig az Európa-játékok szerepel a versenynaptárban az augusztusi, szegedi világbajnokság előtt.

ERŐSÖDŐ MEZŐNY

„Természetesen akkor lennék elégedett, ha az összes kvótát begyűjtenénk; női és férfikajakban hatot, női és férfikenuban hármat lehet szerezni. Az ideális létszám tizennyolc fő lenne, tizenkét kajakos és hat kenus. – Ez már az olimpiai csapat létszámára vonatkozó várakozása a szövetségi kapitánynak. – Azt gondolom, hogy női és férfikajakban hat-hat kvóta mindenképpen szükséges, hogy minden számban eredményesen tudjunk rajthoz állni. Férfikenuban az előző évek kudarcai miatt az a realitás jelen pillanatban, hogy két kvótánk legyen. Ha a női kenuban meg tudnánk szerezni a hármat, az nagyon ideális lenne, de véleményem szerint van olyan gárdánk, hogy két versenyzővel is eredményesek lehetünk.”

2016-ban, a riói olimpián ötszáz méteren a női kajak egyes, kettes és négyes egység is aranyéremmel térhetett haza. Kérdés, hogy ezt túl lehet-e szárnyalni a jövő évi ötkarikás játékokon. „Mindenre van remény; azt azért tudni kell, hogy a nemzetközi mezőny a teljes vertikumában egyre erősödik, és nemcsak ebben a sportágban, hanem mindegyikben mind kiélezettebbek a küzdelmek. A csapatban benne van akár ennek az eredményességnek a túlszárnyalása is, de ezt sok minden befolyásolhatja, hiszen olyan helyre megyünk, ahol legalább negyvenfokos meleg lesz, kilencvenszázalékos páratartalom, és a pálya sem a legideálisabb kajak-kenu versenyekhez. A tokiói öbölből választották le a pályát, s jelen pillanatban kilátástalan, hogy nem lesz-e hullámos. Pont emiatt voltunk kint Japánban kétszer is tesztelni, és a világbajnokság utáni előolimpián is a teljes magyar csapat részt vesz.”

A TEHER ADOTT ERŐT

A négyes tagjaként 2016-ban olimpiai címet nyert Csipes Tamara még azt sem tudta, mikor hazatért Rióból, hogy egyáltalán folytassa-e a kajakozást. „Elgondolkodtam azon, hogy befejezzem-e a pályafutásomat. Úgy mentem neki Riónak, hogy van ez az év, és nem gondoltam tovább, hogy akarom, nem akarom, van-e kedvem vagy nincs… Úgy voltam vele: bármi lehet. Hiába volt már ugyanezen a távon vb-címem, nem éreztem azt, hogy ez nekem olimpián is megadatik, nem éreztem, hogy van bennem akkora versenyszellem, akarás. Volt viszont egy évem, amikor teljesen más szellemben kezdtem el készülni. A férjem nagyon sokat segített ebben, és ez volt a riói esztendő. Egy sportolónak az olimpiai bajnoki cím a célja. Amikor ez sikerült, úgy éreztem, egy hatalmas tehertől, egy hátizsáktól szabadultam meg, melyet egészen odáig cipeltem. Tulajdonképpen ez adott újra erőt is, ez hozta meg a kedvem, mint amikor elvonulnak az égről a fekete felhők. Azt mondtam magamban: ha egyszer sikerült, miért ne sikerülhetne másodszor is?”

A Budapesti Honvéd versenyzője egy tizenhat hónapos kislány édesanyja. Olívia is vele volt a dél-afrikai edzőtáborozás idején. Amíg ő délelőtt és délután is edzett, a bébiszitter vigyázott a kicsire. „Pályafutásom eddigi legjobb meleg vizes edzőtábora volt, nagyon meg voltunk elégedve. Minden egy helyen volt, így meg tudtuk oldani, hogy Olívia is velem legyen. Kiváló volt az idő, egész nap a strandon lehetett. Annyira élvezte, hogy már reggel hétkor dörömbölt: menjünk ki. Nagyon jó baba, napközben sok mindennel le lehet kötni, nem csüng az emberen. Az éjszakák annyiban nehezebbek, hogy ébredős, így talán egy este volt, amelyet végigaludt. Jövőre, remélem, kijön az összes foga, és akkor talán én is többet tudok majd pihenni éjszakánként.”

Az augusztusi világbajnokság ideje alatt tölti be harmincadik életévét a hatszoros világbajnok, de jelen pillanatban a fókusz még a májusi válogatókon van. „Nagyon erős versenyek lesznek, kvalifikációs év van, érződik az olimpia előszele. Sokkal jobban érzem magam, mint tavaly ilyenkor, szülés után. Nagyon várom, hogy szerepelhessek a hazai rendezésű vb-n, ami egy pluszt ad az egésznek. Nagyon jó, hogy ott van a lelátón a család, az ismerősök. Van néhány ország, ahol nemzeti sportként tekintenek a kajak-kenura, de ott sincsenek kint annyian a versenyeken, mint Magyarországon. Leírhatatlan érzés, amikor az embert beviszi a hangzavar az utolsó pár méteren. Egyesben mindenképpen indulok, mert az selejtez a négyesre, de a kettest is ugyanannyira akarom. Medveczky Erikával tavaly versenyről versenyre fejlődtünk, és remélem, az idén is előrébb tudunk lépni.”

MÁSODJÁRA VÉDHETNEK CÍMET

Birkás Balázs 2017-ben és 2018-ban is világbajnokságot nyert kétszáz méteren Balaska Márk párjaként, az idén másodjára védhetnek címet. „Ha sikerül megcsinálni, nagyon megtisztelve érzem majd magam, hogy ott lehetek szegedi nevelésként egy szegedi világversenyen. Sok minden függ elsősorban a válogatóktól, hogy milyen számban fogunk indulni. Ebben az évben több tényező alapján kell döntenünk, így még azt sem tudjuk, milyen számban indulunk majd. Ha a szívem szerint dönthetnék, mennék több számot is. A négyesbe is benne ülnék nagyon szívesen, mert kiváló csapatunk van most, és az nagyon jó érzés, ha a csapattársaidért is küzdhetsz.”

A két válogatóversenyt május 11–12-én és 24-től 26-ig Szolnokon rendezik, míg az Európa-játékoknak Minszk ad otthont, június 25-től 27-ig. Az év csúcseseményére, a szegedi világbajnokságra pedig augusztus 21. és 25. között kerül sor.