Rolleren a romániai elnökválasztás magyar jelöltje

Print rovatok
Tizennégy jelölttel indul a román államfőválasztási versenyfutás, amely legutóbb, 2014-ben egy szász származású győztest „termett”. A november 10-re kiírt megmérettetés nagy esélyese most is Klaus Johannis. A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) színeiben induló pártelnök, Kelemen Hunor, aki a szükséges 200 ezer helyett 270 ezer ajánló aláírást adott át a bukaresti választási irodának, a későbbi politikai erőpróbák – elsősorban a jövő évi parlamenti választások – sikerének a kulcsát látja kampányüzenetei célba juttatásában. A csalódott erdélyi magyar fiatalok meggyőzése fontos eleme a kampányának – derül ki az interjúból.

KELEMEN HUNOR

– Melyek lesznek azok a szavak, fordulatok, amelyeket a november 10-i első fordulót megelőző kampány során a legtöbbször hallhatnak majd öntől?

– Respekt, bizalom, egymás iránti tisztelet, az előítéletek lebontása.

– Eddig csak az aláírásgyűjtési kampány keretében volt alkalma tesztelni a hatékonyságukat, de mégis: milyenek az első körös tapasztalatai?

– Máris rengeteg visszajelzést, tapasztalatot elemezgethetünk, nagyon hasznos volt ez a periódus. Bár én a kampányok között is sűrűn megfordulok az országban, az emberek között, azért a választási népszerűsítés a politizálás legintenzívebb szakasza. Tanulságos és visszaigazoló, hogy a „respekt” szlogenünk elindítása után ez a jelszó több jelöltnél is megjelent, akárcsak a bizalmi elem. Miután pedig rolleren vittük be a támogató aláírásokat a hivatalba, másnap Klaus Johannis államfő is biciklizett egyet Bukarestben. Persze legalább ennyire fontosak a magyar szavazóbázis részéről érkező visszajelzések is. Sepsiszentgyörgyön például egy idősebb férfi azzal fogadott: „Én magának aláírok, de mi van a háromszáz fős parlamentre tett ígéretekkel?” (Jelenleg 466 fős a törvényhozás két háza: 326 képviselő, 134 szenátor – a szerk.) Merthogy mennyi pénzbe kerül, hogy valamennyi képviselőnek autója, sofőrje van. A férfi tipikusan a rendszerváltás vesztese, aki alól elfogyott a gyár, bizonytalanná vált az egzisztenciája. Megpróbáltuk elmagyarázni neki: koránt sincs minden képviselőnek autója és sofőrje, a romániai magyarságnak pedig nem érdeke az egykamarás parlament, mert az az RMDSZ súlyvesztésével járna. (A magyar szervezetnek most 21 képviselője és 9 szenátora van – a szerk.) És hogy a demokrácia mindenütt pénzbe kerül.

– Ez a rolleres dolog viszont roppant trendinek akar hatni. Hirtelen nem is tudjuk eldönteni, hogy környezetvédelmi üzenet vagy a fiatalok irányába tett gesztus…

– Elsősorban a környezetvédelem fontosságát, annak sokrétűségét kiemelő üzenet: nemcsak az állam, illetve a nagyvállalatok felelőssége a klímavédelem, nekünk, magánembereknek is változtatnunk kell a szemléletünkön. De nyilván az ifjúság rokonszenvét is célozta a gesztus. Amúgy az egész kampány logikájában ott van a fiatalokhoz való közeledés, mert a velük való találkozások során egyik döbbenetből a másikba esem. Például azért, mert közülük nagyon sokan azt mondják: ne foglalkozzunk a magyar identitás ügyével, azt megoldottnak tekintik, anyanyelvüket, kultúrájukat biztonságban érzik. Ezen fel lehet húzni a szemöldököt, de figyelmen kívül hagyni nem szabad. Azt is jelentheti, hogy jól-rosszul, de valamit csak elértünk e tekintetben az elmúlt évtizedek során. Próbálom magyarázni, hogy itt még azért sok a tennivaló, de oda kell figyelni rájuk, mert ha nem így teszünk, máshol keresnek maguknak fogódzót, irányítótornyot, és az drámai következményeket vetít előre.

– Mit éreznek veszélyben a mai fiatalok, mire biztatják a politikusokat?

– Az általuk képviselt egyik legfontosabb kérdés, mondhatni ennek a korosztálynak a meghatározója a környezettudatosság. Sok esetben azonban ezt sem gondolják végig. Rendben van, hogy minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyjunk magunk után, igyekezzünk olyan mértékben átörökíteni bolygónkat, hogy a későbbiekben képes legyen eltartani nyolc-kilenc milliárd embert. De amikor azt kérdezem tőlük, hogy ennek érdekében lemondanának-e ötről a gardróbban lévő hat farmernadrágból, belemennének-e, hogy a lakásban ne 22, hanem 18-19 fokos legyen a hőmérséklet, nyáron pedig ne használjanak légkondit, akkor bizony sokan elbizonytalanodnak. Egy biztos: beszélgetni szükséges velük, maximálisan komolyan kell venni őket, mert egy csomó fontos dolgot érzelmileg nagyon mélyen élnek meg, a tudatosítás pedig közös ügyünk. Ha nem akarod, nem tudod komolyan venni ezt, elveszíted őket.

– A közéleti érdeklődés, a részvételi hajlandóság tekintetében vannak-e jó hírei?

– A nevelés, az otthoni minta sok mindent meghatároz, de semmire sem garancia. Jómagam arra biztatom a fiatalokat, hogy érdekelje őket a közélet, a politika, mert akkor igazából a saját életük érdekli őket. Meg arra: igyekezzenek megtölteni tartalommal a jelenlegi kereteket, aztán a későbbiekben alakítsák maguk ezeket, a saját szájuk íze szerint. Azt láttam: ha sikerül érzelmi síkon „elkapni”, emocionálisan felpörgetni őket, akkor gyorsan aktivizálhatók, elsősorban a szavazataik révén, de azzal is, hogy „megfertőzik” a társaikat egy-egy történettel, saját tapasztalattal.

– Az új elemeken túl mit mutat a visszapillantó tükör, mit tart átörökítendőnek a korábbi kampányok tapasztalataiból?

– Romániának a térségben játszott szerepe, az államberendezkedés megváltoztatása, az új alkotmány szükségessége, valamint a történelmi régiók szerepe mind változatlanul érvényes téma. Az országnak mindenképpen új alkotmányra van szüksége, nem a meglévő foltozgatására. Ennek egyebek mellett tisztáznia kell, hogy Románia parlamenti vagy elnöki köztársaság. Az elmúlt harminc év ugyanis arról győzött meg, hogy az államfő és a miniszterelnök között mindig konfliktus lesz, még ha eredetileg egy táborból indultak is. Meggyőződésem: az általános európai parlamenti modellek sokkal inkább megfelelnek az országnak, mint a francia félelnöki vagy az amerikai elnöki modell. A történelmi régióknak (így nevezik Erdélyt, Moldvát, Havasalföldet stb. – a szerk.) adminisztratív szempontból is sokkal nagyobb súlyt adnék, ezt a parlamenti felsőház összetételének újragondolása révén érvényesíteném. Elképzeléseink szerint egy közigazgatási reform nyomán tizenhat régió jönne létre, ezek küldenének a szenátusba törvényhozókat. A felsőház e térségek képviseletévé alakulna, ami természetesen a megválasztás módjának és hatáskörének az átalakítását is feltételezné. A szenátus mindenekelőtt a fejlesztési elvek kidolgozásában, biztonságpolitikai téren, a külpolitikában és a különböző szolgálatok ellenőrzésében, azaz elsősorban stratégiai jelentőségű kérdésekben kapna kompetenciákat. Halaszthatatlanok a hasonló mélységű és alaposságú reformok.

– A közlekedési infrastruktúra elmaradottságának ügye most már össznépi, sőt összpolitikai kérdés. E tekintetben mivel kíván hatni a román állampolgárokra?

– A mi elképzelésünk jelentős mértékben különbözik a román pártokétól. Ők az úgynevezett országos masterplanhoz (mestertervhez) ragaszkodnak, mi viszont azt mondjuk, hogy ne legyen olyan nagyobb város, ahonnan legfeljebb másfél órán belül ne lehessen autópályára jutni. Értelemszerűen a sztrádaépítést is ehhez szükséges strukturálni: a magyar határról induló észak-erdélyi autópályát Marosvásárhelytől Segesváron át Brassóig kell vinni, másrészt meg kell építeni a moldvai sztrádát, és akkor például nem lenne olyan része Székelyföldnek, ahonnan ne lehetne rácsatlakozni autópályára. Elsősorban a lakosságot szükséges rákapcsolni az infrastruktúrára, de a nagyberuházásokban gondolkodókat is, hiszen ők munkahelyeket is létrehoznának.

– Hol látja meghatározandónak Románia geopolitikai helyét?

– Két egymást kiegészítő megközelítést tartok lehetségesnek. Az Európai Unió perifériáján, illetve a volt Szovjetunió határvidékén fekvő országként az egyik a védelmi, geostratégiai, biztonságpolitikai szempont. Míg NATO-tagként Lengyelország a Baltikumért és Közép-Európáért „felelős”, Románia arra predesztinált, hogy Kelet-Európában, a Nyugat-Balkánon, a Fekete-tengertől az Adriáig terjedő régióban biztosítsa a szükséges védelempolitikai hálót. Ezt viszont Bukarest csak részben vállalja, aminek az a legnagyobb veszélye, hogy előbb-utóbb más tölti be ezt a szerepet. A Nyugat-Balkánon jóval nagyobb részt kellene vállalnia az országnak, ám erről sajnos egyre inkább lecsúszik, az oroszok és a törökök viszont készek betölteni ezt az űrt. A gazdaság és a közlekedési-szállítási infrastruktúra kérdése már a visegrádi államokhoz közelíti Romániát. Ha rajtam múlna, ezt a két vonalat erősíteném, melynek révén az ország brüsszeli érdekérvényesítési képessége is javulna. Az út pedig mindkét irányban Magyarországon át vezet, és ennek nincs alternatívája.

– Deklaráltan elsősorban nem a magyar közösséget kívánja célozni a kampánya. Ilyen körülmények között milyen esélyét látja a biztos, valamint a látens szavazói bázis mozgósításának?

– A hagyományos választóinkat képesek leszünk mozgósítani. Az újakat már nehezebb, de ők is megszólíthatók. Mindig is volt viszont egy 10-15 százaléknyi – de volt az 18 is – magyar szavazó, aki román pártokra voksolt. Nos, e réteg belső megoszlása változott. A szavazatok korábban megoszlottak a különböző pártok között, most viszont úgy tűnik, ezek a voksok az USR néven futó pártra, a Mentsétek meg Romániát Szövetségre koncentrálódnak. E tekintetben elsősorban harminc év körüliekről vagy alig idősebbekről beszélhetünk, akik egy részénél a hit logikai alapon működik, az USR aktivistái lettek, és vannak, akik azért keresik ott a helyüket, mert csalódtak a többi pártban – az RMDSZ-ben is. Az utóbbiak közül kell megpróbálnunk minél többet megszólítani. A huszonéveseknél tapasztalható marxista-anarchista beállítódásról még nem tudjuk, hogy pillanatnyi jelenséggel van-e dolgunk, vagy ennél többről van szó.

– Mennyire növelheti az RMDSZ kormányalakításkor, parlamenti választáskor érvényesíthető súlyát egy esetlegesen szép számokkal végződő államfőválasztás?

– Az elnöki kampány sajátossága, hogy ilyenkor nem lehet csak a saját közösségednek üzenni, hiszen az ország államfői tisztségére pályázol, és a tieid sem vesznek komolyan, ha azt tapasztalják, hogy a románság felé nem fogalmazol meg üzeneteket. Ez az a kampány, melynek során a legerőteljesebben lehet megfogalmazni üzeneteket, amelyek egyrészt rólunk, magyarokról szólnak, másrészt róluk és rólunk, harmadrészt pedig az országról. A számok sem mellékesek, de ennél sokkal fontosabb a hangulat, az üzenetek célba juttatása. A korábbiak is ezt igazolták. Az én 2009-es elnöki kampányomtól például biztosan nem vonatkoztatható el, hogy nem sokkal utána kulturális miniszter lettem. A bizalom az a tőke, amelyet ilyenkor megteremthetünk.

NÉVJEGY

1967. október 18-án, Csíkkarcfalván született.

Az általános iskolát odahaza, a középiskolát Marosvásárhelyen végezte el.

Kolozsváron először az agrártudományi egyetemen állatorvosi diplomát szerzett, majd a Babeş–Bolyai Tudományegyetem filozófia tanszékén tanult, államvizsgázott.

A rendszerváltáskor indult Jelenlét című kulturális folyóirat társalapítója és főszerkesztő-helyettese, 1990 őszétől pedig a kolozsvári közszolgálati rádió szerkesztője volt, de a Korunk kulturális folyóirat munkatársaként is dolgozott.

1997-ben került a politikába. Az RMDSZ színeiben Bukarestben négy évig kulturális államtitkár volt, majd a szervezet Hargita megyei parlamenti képviselője lett.

2007-től az RMDSZ ügyvezető elnöke. Többször volt kampányfőnök, 2009-ben a magyar szervezet jelöltjeként először indult a romániai államfőválasztáson, akkor 372 ezer szavazattal az ötödik helyen végzett.

2009-től három bukaresti kormányban is kulturális miniszterként tevékenykedett, egy ideig Románia miniszterelnök-helyettese is volt.

2011 februárja óta az RMDSZ elnöke.

Irodalmi munkáit több romániai és magyarországi kiadvány publikálta, két verseskötete és egy regénye is megjelent.

Nős, két kiskorú gyermeke van.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink