Pánikvásárlások is növelik az üzemanyaghiányt

Hírek M. Orbán András
Az üzemanyagpicon egyelőre erősebb a Facebookon is gerjesztett pánikvásárlások hatása a benzint és gázolajat hozó tartálykocsikénál, amelyek több helyre pont hétfőn érkeznek vagy érkeztek meg.

Frissen alakult települési riasztóláncok tömege, mellettük bejegyzések sokasága értesíti a Facebook olvasóit arról, hogy éppen hol és mennyi ársapkás üzemanyagot lehet kapni – írta a vg.hu. A lap idézi Bacsa Györgyöt, a MOL ügyvezető igazgatóját, aki szerint a hiány oka nem a készlet mennyiségében keresendő, hanem a megugró kereslet az elsődleges oka, ugyanis a Mol kútjainál normál esetben átlagosan napi ötmillió literes a forgalom, kedden pedig nyolcmillió liter volt.

Teljesen eltérő, hol és mikor alakulnak ki sorok, a keresletet a pánikvásárlás még tovább növeli
Fotó: Teknős Miklós

Idehaza jelenleg a hatósági áras értékesítés miatt a Molon kívül mindössze egy forgalmazó importál üzemanyagot, ezen felül az alaptermékek iránti keresletnövekedésre utal az is, hogy a prémium benzin és gázolaj iránti kereslet visszaesett, előbbi körülbelül negyven, utóbbi pedig harmincöt százalékkal.

A pánikvásárlások hatását jól szemléltetik a Világgazdaság olvasóitól begyűjtött tapasztalatok is, de éppen ezért fontos leszögezni, hogy a válaszok sora – azonfelül, hogy a begyűjtésük messze nem minősül reprezentatív felmérésnek, vagyis semmiképpen sem szabad belőlük általánosítani – csak egy adott napra, azon belül is éppen csak arra az időszakra vonatkozik, amikor egy autós éppen ársapkás, vagy annak híján már bármilyen üzemanyagot kísérelt meg vásárolni.

Pletser Tamás, az Erste csoport regionális olaj– és gázipari elemzője a figyelo.hu megkeresésére elmondta, a rögzített árakban kódolva van a hiány lehetősége is, a 480 forintos ár esetén a kereslet nagyobb mértékben nő, mint a piaci árak esetében. Jó példa erre Lengyelország, ahol a benzin és a gázolaj iránti kereslet az első tíz hónapban hat százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. (Idehaza nagyjából ugyanennyivel nőtt a kereslet az első tíz hónapban.) Pletser Tamás említette még, hogy egyes mezőgazdasági termelők arról számoltak be, hogy felvásárolják és tartalékolják is a hatósági áras üzemanyagot.

A korábbihoz képesti túlkereslet mellett tényező az is, hogy amíg a MOL a hatósági árazás bevezetése előtt a hazai üzemanyagellátás hetven, most kilencvenöt százalékáért felel, a keresletet az árak változása tudná befolyásolni, azonban ezek mint ismert, rögzítettek – magyarázta a szakember.

A MOL százhalombattai finomítójával kapcsolatban elmondta, az üzemzavar elhárítását hétfőre ígérték, a vg.hu cikk szerint pedig ugyanezen a napon viszik, vitték a tartélykocsik azokra a töltőállomásokra az üzemanyagot, ahol az kifogyott. Egyúttal megjegyezte, a dunai finomító egymaga nem képes a hazai szükséglet kielégítésére, a MOL a pozsonyi finomítóból importálja a fennmaradó szükségletet. Az üzemanyagok közül a benzint jóval könnyebb beszerezni, gázolajból viszont másfél millió hordó a napi hiány – mutatott rá.

Kérdésünkre Pletser Tamás elmonda azt is, hogy tavaly novemberig a prémium üzemanyagok ára igen közel volt az alaptermékekéhez és a kereslet is az utóbbiak irányába mozdult el, a vásárlók egyre inkább megfizették az öt-tíz százalékos különbözetet a minőség javára. Ami nem csupán a járműveken érezhető, hanem az üzemanyag eltarthatóságán is, a rotációs kapák és a fűnyírók tipikus példái ennek, ezekbe a szakember szerint érdemes prémium üzemanyagot tankolni.

Borítókép: MTI / Koszticsák Szilárd

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink