Szlovákia nem fogja úgy végezni, mint Detroit

Figyelő Online - Csepi Lajos
2017.02.17  10:46   
mail
nyomtatás
Nem kevesebb, mint 70 ezer embert kell átképezni, hiszen nyilvánvalóan rossz ismeretekre tettek szert. Ez szinte minden iskolázott emberre igaz" mondta Jaroslav Holecek, a Szlovák Autóipari Szövetség alelnöke.
Az autógyártás adja Szlovákia exportjának harmadát és ipari termelésének majdnem felét, és az autóiparnak nincs is valós alternatívája az országban, mondta csütörtökön egy televíziós műsorban Jaroslav Holecek, az Autóipari Szövetség alelnöke.

„Az elmúlt 25 évben nem sikerült az ipart sokrétűvé fejleszteni Szlovákiában. Megjelent egy sor autóipari beszállító vállalkozás is, ami más országokhoz képest versenyelőnyt biztosít az újabb autógyárak Szlovákiába telepítésében. Ezzel együtt gondolkodnunk kell azon, hogyan teremthetünk olyan feltételeket, amelyek örökre ide kötik őket”.

Teljes kapacitásukat kihasználva, a Szlovákiában dolgozó három autógyár (a Volkswagen, a Peugeot-Citroen és a Kia) összesen évi 1 millió autót állított elő az elmúlt két évben. Ez a szám a következő néhány évben a Jaguár Land Rover nyitrai beruházásának köszönhetően várhatóan 1,3 millió körülire szintre emelkedik.

Jaroslav Holecek ugyanakkor úgy gondolja, hogy van még lehetőség újabb autógyár betelepülésére, például teherautók gyártására. Egy ilyen beruházást azonban Zsolnától és Besztercebányától keletre kellene megvalósítani.

Annak ellenére, hogy a szlovák gazdaság nagymértékben függ az autógyártástól, az alelnök szerint nem valószínű, hogy az országnak osztoznia kell Detroit vagy Belgium sorsában, amelyek alig két évtizede még mindketten a világ legnagyobb autógyártói voltak. „Belgiumban gond volt a munkaerővel. Miután az ország az EU központja lett, a személyi költségek óriási mértékben megemelkedtek, amit az autógyártók képtelenek voltak kezelni. Detroitnak ezzel szemben remek kilátásai voltak, hiszen ott sok autógyár telepedett meg, végül azonban hiányzik a képzett munkaerő.

Ezeket a problémákat mi felismertük”, mondta Jaroslav Holecek, aki szerint a szlovák autóiparnak a következő három évben 14 ezer új dolgozóra lesz szüksége. Az iskolarendszer azonban jelenleg csak ennek a számnak harmadát képes felkészíteni. „Körülbelül 5 ezer munkavállalót más országokból kell behoznunk, mielőtt saját munkaerő-állományunkat Szlovákiában elő tudjuk állítani. Detroit azért vallott kudarcot, mert alacsony képzettségű dolgozókat toborzott. Mi ezért azt várjuk a Munka, Szociális-és Családügyi Minisztériumtól, hogy az kezdje meg a munkanélküli emberek munkába állítását. Nem kevesebb, mint 70 ezer embert kell átképezni, hiszen nyilvánvalóan rossz ismeretekre tettek szert. Ez szinte minden iskolázott emberre igaz” mondta az alelnök, és hozzátette: a duális képzés egy másik, részleges megoldás a helyzet kezelésére.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Orbán: közeledünk az ésszerű migrációs politikához Európában

Varsóban több más téma - például a múlt heti római EU-csúcs és a Brexit - mellett napirenden volt a bevándorlás kérdése is.

Kisebb profitra számítanak idén a nagyvállalatok

Visszafogottabban látják a cégek az exportpiaci lehetőségeket is.

Ezeket a lakásokat keresik a külföldiek

A magyar lakáspiacon stabil részesedéssel rendelkező külföldiek körében a Balaton és Győr-Moson-Sopron megye is népszerű.



Jön az ukrán vízummentesség

A grúzok után megszűnik az ukránok vízum-kötelezettsége is.

Szlovákia újjáépíti Kuba elaggott hőerőműveit

A Kubának nyújtott szlovák segítség azonban káros lehet a helyiek egészségére.

Közép-Európa lesz az innováció európai központja?

A Visegrádi Csoport vezetői kedden aláírják az innováció fejlesztéséről szóló „Varsói Nyilatkozatot".

Románia a dohányzás ellen harcol és nyerésre áll

Tilalmat rendelt el, társadalmi vitát rendezett és átültette a dohánytermékekre vonatkozó Európai Direktívát.

top200