Csak feltöltöd a könyved és kész

Figyelő Online - Lippai Roland
2017.02.16  14:00   
mail
nyomtatás
Szűkös volt a hazai piac, így a kezdetektől fogva nagyban gondolkodott egy budapesti startup. A PublishDrive ma már többek között az Apple-t is partnerei között tudva globálisan közel huszonötezer e-könyvet forgalmaz.
Gyakorlatilag egy szakdolgozat publikálásának nehézségei hozták létre napjaink egyik sikeres hazai startup-ját. A sztori fél percben: Jentetics Kinga néhány éve jól felhúzta magát azon, hogy nem tudta megfelelő módon közzétenni tudományos dolgozatát, ám a bosszankodáson gyorsan túllépve inkább a megoldást kereste. Egy 2012-ben általa alapított startup-ban meg is találta. A PublishDrive egy ötödik kerületi épület harmadik emeletéről indulva mára a hazai-, sőt a nemzetközi e-könyvkiadásban is jegyzett vállalkozássá nőtte ki magát. Kiadványaik többek között az Apple, az Amazon és a Google felületein is gazdára találnak. A siker értékét növeli, a még mindig erősen „tesztoszteron-szagú” üzleti világban Jentetics Kinga nőként tudott érvényesülni olyannyira, hogy tavaly a Forbes a médiakategóriában felírta a nevét a harminc legsikeresebb, harminc év alatti fiatal listájára is.


A hazai piac mérete és a nyelvi korlátok már a kezdetekkor kijelölték a működés szűkös határait, így az elmúlt közel fél évtized főleg kitartó lobbival, illetve a nemzetközi színtér feltérképezésével telt. „Az induláskor alaposan megvizsgáltuk, hogy milyen trendek és problémák jellemzik a hazai könyvkiadás helyzetét, s ekkor szembesültünk azzal is, hogy ha komoly sikereket akarunk elérni az e-könyvek piacán, akkor globálisan kell gondolkodnunk” – fogalmazott a Figyelőnek Jentetics Kinga. Ő néhány éve még egy Google-állásajánlatot is visszautasított, hogy inkább a vállalkozására tudjon koncentrálni. Eleve úgy tartja, hogy az ötletek sikeres termékké vagy szolgáltatássá fejlesztésének kulcsát a globális gondolkodásmód jelenti. Persze ahogy mondani szokás, a legjobb ötlet annyit ér, amennyi megvalósul belőle, ahhoz pedig pénz kell. A legtöbb startup-hoz hasonlóan a PublishDrive is befektetői forrásokkal indult, „összesen száztízezer euró külső tőke és az alapítók négymillió forintos készpénze” adta meg a kezdő lökést. Kinga viszont csak 2015-ben vett fel először fizetést – tudtuk meg tőle.

AZ A FONTOS, AKI ÍRJA A KÖNYVET
Viszont a PublishDrive nagy újítása az egyéni szerzőknek nyújtott rendkívül széles megjelenési lehetőség biztosítása. E startup lényege továbbra is az indulást is kiváltó alapgondolat: ha valaki írt egy könyvet, de a kiadók elhessegetik, s a művét nincs pénze szerzői kiadásban megjelentetni, akkor ezt a vállalkozás felületén egy teljesen automatizált eljárással megteheti. Az online felületen a folyamat minden eleme – a megjelenések, az eladások és a honoráriumok – percre pontosan ellenőrizhetők. Persze a történet nem ilyen egyszerű, mivel a mű minden eleme és betűje átesik egy nagyon komoly digitális és emberi ellenőrzésen, a sértő tartalmak kiszűrését célozva meg. A minőségbiztosítás kiterjed a szerzők produktumaira, de a PublishDrive működésére is. Például az Apple csak egy másfél éves(!) átvilágítási időszak után rakta az asztalra a stratégiai együttműködési szerződést. Nem csupán a termékek minőségére, hanem a legalapvetőbb működési folyamatokra is kíváncsiak voltak. Ez kellett mindahhoz, hogy az Apple globálisan kiemelt 10 partnere között szerepeljen a PublishDrive ezen a szakterületen. Egyébként nem volt könnyű stratégiai megközelítéssel leszerződni a legnagyobbal és a hasonló cégekkel. Kingáék hónapokig „üldözték” a vállalati képviselőket a különböző nemzetközi konferenciákon.

FÉLELEM ÉS RESZKETÉS
Mára a cég globálisan 885 regisztrált kiadóval dolgozik együtt, ügyfeleik között pedig fele-fele arányban vannak jelen a kiadók, illetve egyéni szerzők. Összességében huszonnégyezer e-könyvet forgalmaznak több mint harminc – de jelentős részben angol – nyelven. Viszont a kiadványaik csupán egyharmada jelenik meg magyar nyelven. Ám ez nem az e-könyvek egyelőre még valóban mérsékelt népszerűsége miatt alakult így. Jentetics Kinga inkább úgy tapasztalja – akár még nagyobb kiadók esetében is –, hogy nem állnak meg a jogi feltételek az e-könyv-formátumra való áttéréshez. Sőt, bizony egyfajta félelem is övezi még ezt a területet, miközben a technológiai környezetet is ki kellene építeni.

Mivel első körben nem látták kifizetődőnek a hazai kiadók győzködését, inkább végigturnézták Európa számos kiadóját és könyvvásárát, üzleti partnerek után kutatva. A tavalyi harminckettő helyett idén már kilencven millió forintos nettó árbevételt várnak, ami közel háromszoros növekedést jelent. És persze evés közben jön meg az étvágy: noha a jelenleg öt főt foglalkoztató cég csak tavaly vált először nyereségessé, a budapesti startup portfólióbővítéssel készül, mivel megcélozták a magazinok és a hangoskönyvek piacát is. A cég a mesterséges intelligenciát (MI) is felhasználva bemerészkedik a marketing területére is, a kiadóknak egyre több automatizált lehetőséget biztosítva. Mindez egyre erősebb piaci jelenlétet generál az Egyesült Államokban, így – a számos ottani konferencia részvétel és üzleti tárgyalás, szerződéskötés után – hamarosan egy tengeren túli iroda megnyitására is sor kerülhet.

Mitől függ egy startup sikere - Kinga szerint
  • Merjünk nagyok lenni: gondolkozz globálisan
  • Elkötelezett csapat, minimális fluktuáció
  • Fel kell kutatni a különböző accelerator programokat
  • Törekedni kell a külföldi jelenlétre, de nem csak a kapcsolatépítésre, hanem az eltérő kultúrák és üzleti megoldásokra is koncentrálva
  • Alapos piacismeret és a célok pontos kijelölése

A PublishDrive partnerhálózata, főbb célpiacaik
:
  • Európa és Nagy-Britannia
  • Egyesült Államok
  • India
  • Délkelet-Ázsia
  • Kína

„Te nő vagy?” Noha a könyves iparág kevésbé maszkulin az üzleti világ más területeihez viszonyítva, üzletasszonyként Jentetics Kinga is kapott hideget-meleget konferenciákon, vagy akár megbeszéléseken is. Konkrét példaként említi, amikor először találkozott személyesen egy külföldi üzleti partnerrel, aki történetesen férfi volt, az illető a „te nő vagy?” kérdéssel indított és nem is igazán tudta magát ezen a „sokkon” túltenni. A cégvezető megemlíti azt az egyébként általánosan ismert jelenséget is, amikor a befektetői-, üzleti tárgyalásokon közel sem veszik annyira komolyan a hölgyeket, mint a hasonló helyzetben lévő férfiakat. Rosszul esik az ilyesmi, de ezen túl kell lépni és meg kell mutatni, hogy nem az számít, hogy valaki férfi vagy nő, hanem, hogy mit tud letenni az asztalra – teszi hozzá Jentetics Kinga, aki szerint sokkal könnyebb közös nevezőre jutni egy női vezetővel. Szerinte e téren nemzetközi szinten a folyamatok jó irányba haladnak, egyre több a kifejezetten a hölgyek számára rendezett startup-verseny is. Ugyanakkor itthon nem lát kellő számú női vállalkozót és női befektetőt, bár a kérdést illetően inkább optimista. Szerinte a magyar nők önbizalom-hiányosak, ezért sem mernek belevágni saját vállalkozásba. Nagyon fontosnak tartja, hogy a fiatalabb generációk előtt legyenek pozitív példák; lássák, hogy melyek azok a lépések, amelyek megkönnyítik az utat, főleg akkor, ha nő-specifikus problémákat kell legyőzni.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Orbán: közeledünk az ésszerű migrációs politikához Európában

Varsóban több más téma - például a múlt heti római EU-csúcs és a Brexit - mellett napirenden volt a bevándorlás kérdése is.

Kisebb profitra számítanak idén a nagyvállalatok

Visszafogottabban látják a cégek az exportpiaci lehetőségeket is.

Ezeket a lakásokat keresik a külföldiek

A magyar lakáspiacon stabil részesedéssel rendelkező külföldiek körében a Balaton és Győr-Moson-Sopron megye is népszerű.



Romlott a német szolgáltatóipari hangulat

A német szolgáltatóipari szereplők hangulata harmadik hónapja romlást mutat a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet kedden közölt adatai szerint.

top200