300-207    | MB2-704    | 640-916    | 300-070    | 100-101    | 9L0-012    | MB5-705    | 70-980    | 3002    | LX0-104    | 400-201    | 70-410    | CAS-002    | 642-035    | 350-018    | 642-732    | 300-206    | 101-400    | EX300    | EX200    | PMP    | 1Z0-051    | 70-410    | 102-400    | 200-310    | 70-532    | 1z0-434    | EX300    | CISSP    | 1Z0-061    | 810-403    | MB2-708    | MB2-708    | 300-320    | 1Z0-060    | 2V0-621    | A00-211    | 70-461    | 1V0-601    | 210-260    | 70-411    | A00-211    | 070-341    | IIA-CIA-PART1    | ADM-201    | 70-480    | 070-486    | 1Z0-051    | 300-115    | 350-080    | 300-075    | 2V0-621    | GCIH    | MB2-703    | 70-346    | 101-400    | 642-998    | C2010-595    | 300-075    | 810-403    | 101-400    | 300-070    | MB2-707    | 70-461    | MB6-704    | 640-692    | 70-346    | C_TSCM62_66    | MB5-705    | 70-462    | CAS-002    | PMI-001    | 3002    | 352-001    | 9L0-012    | 1V0-601    | 70-331    | DEV-401    | 100-101    | 640-875    | C2010-595    | 1Z0-062    | 200-120    | 70-461    | 70-486    | 1Z0-061    | MB5-705    | 300-115    | 1z0-434    | C_TADM51_731    | MB2-707    | 70-483    | 1Z0-053    | MB2-704    | 300-206    | ADM-201    | 640-554    | 642-999    | 70-497    | 070-480    | C2010-515    | CRISC    | 312-49v8    | 070-410    | 70-417    | 070-480    | MB6-702    | 010-150    | E20-597    | SSCP    | 2V0-621D    | CISSP    | 101    | 98-364    | CRISC    | MB2-704    | 210-451    | 644-906    | 70-461    | 98-367    | MB2-707    | 300-075    | 70-497    | CISM    | 210-060    | 642-732    | best 98-349 sale do 1Z0-051 questions best 70-347 test latestAWS-SysOps dumps sale cheap DEV-501 test sale MB2-703 test for sale offer VCP550 exam sale

Figyelő online |Globálfalu | Légi utasok kálváriája


Légi utasok kálváriája

Figyelő Online
2016.03.20  16:12   
mail
nyomtatás
A nemzeti hatóságok általános felügyeletet gyakorolnak a légi utasok jogainak biztosítása érdekében, azonban nem kötelesek egyéni panaszok ügyében eljárni - mondta ki ítéletében az Európai Unió Bírósága csütörtökön.
Megjegyzik azt is, a nemzeti jogszabályokban az illetékes szerveknek hatáskört biztosíthatnak arra, hogy a légi utasok panaszos ügyeiben eljárjanak, de a hatóság ebben az esetben sem köteles a légi fuvarozókat kártalanítás megfizetésére kötelezni. Ha mégis kártalanítást ítél meg a hatóság, a szankcióknak hatékonynak, arányosnak és visszatartó erejűnek kell lenniük.

A bíróság ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a tagállamok a légi utasok védelme érdekében felhatalmazhatják arra a hatóságot, hogy az egyéni panaszok nyomán intézkedéseket fogadjon el.

A felelős nemzeti hatóság általános hatásköre kiterjed arra, hogy végrehajtási intézkedéseket hozzon többek között akkor, ha a légi fuvarozó rendszeresen elutasítja az utasok kártalanítását. Ezzel szemben az utas saját sérelmére vonatkozóan benyújtott kérelemre nem hozhat végrehajtási intézkedéseket - mondja ki a bíróság.

A luxembourgi székhelyű bíróság felidézte, hogy járat törlése esetén a légi fuvarozó köteles az utasokat ellátni, valamint - távolság függvényében 250 és 600 euró közötti - kártalanítást fizetni.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az MTI érdeklődésére úgy nyilatkozott: a légijárat késése, törlése, illetve a beszállás visszautasítása esetén a légi utasok kártalanításánál az Európai Közösség rendelete alapján kell eljárni, külön nemzeti szabályozás azonos témakörben nincs.

Magyarországon két hatóság is rendelkezik hatáskörrel a jogszabállyal kapcsolatban: a légifuvarozók, és a légiközlekedés általános felügyeletét a Légügyi Hivatal látja el, az utaspanaszok elbírálására a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság rendelkezik hatáskörrel.

Az NFH azt közölte az MTI-vel, hogy a magyar szabályok szerint a hatóság kötelezheti a légitársaságot, hogy járattörlés, járatkésés vagy visszautasított beszállás esetén kártalanítást fizessen a fogyasztóknak, valamint fogyasztóvédelmi bírság kiszabására is sor kerülhet. Az NFH álláspontja szerint ezen gyakorlat nem áll szemben az Európai Unió Bírósága a csütörtöki ítéletében foglaltakkal. Hozzátették: fontos kiemelni, hogy alapvetően a kártalanítási, azaz magánjogi (polgárjogi) igények az általános szabályok szerint bíróság előtt (vagy adott esetben békéltető testületi eljárás során) érvényesíthetők.

Beszámoltak arról, hogy tavaly 130 légi utas tárgyú kérelem érkezett a hatósághoz, amelyeket továbbított az illetékes elsőfokú fővárosi, illetve megyei kormányhivatalokhoz. Emellett az Európai Fogyasztói Központhoz (EFK) nagyságrendileg éves szinten 250 egyedi határon átnyúló, légiközlekedéssel kapcsolatos fogyasztói panasz érkezik.

Mint írják, tapasztalataik szerint a kártalanítási összegek kifizetése kapcsán a leginkább vitatott kérdés a légitársaságok részéről az, hogy a járat késésére, illetve törlésére nem rendkívüli okból került-e sor. Kiemelték: a hatóság döntésétől függően - például a határozat azt állapítja meg, hogy a késést/törlést nem rendkívüli körülmény okozta - az EFK segítséget tud nyújtani a fogyasztóknak a külföldi légitársaságokkal szembeni kártalanítási igények érvényesítésében. Ilyenkor is sok ügyben eredményesen zárul a panaszkezelés, azaz az utasok megkapják a nekik járó kártalanítási összeget - írja az NFH.
MTI
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Moszkva hangja

Putyin médiás ballisztikus rakétája egyes területeken simán lekörözi a nagy nyugati sajtóbirodalmakat.

Ferenc pápa a migránsokról is beszélt

Az egyháznak nyitottan és gyengédséggel kell segítenie a legelesettebbeket - hangsúlyozta Ferenc pápa

Az öngól árnyalatai

Tíz százalék esélyt még lát a brit bennmaradásra a brüsszeli Bruegel kutatóintézet vezető elemzője.



A Kia Motors Slovakia idén már közel 180 ezer autót gyártott

A vállalat legutóbbi sikerei a Sportage modell új generációjának köszönhetőek.

Moszkva hangja

Putyin médiás ballisztikus rakétája egyes területeken simán lekörözi a nagy nyugati sajtóbirodalmakat.

A brit miniszterelnök a Brexit miatt Pozsonyba látogatott

Az EU helyzetéről és a két ország közötti kétoldalú együttműködés jövőjéről tárgyaltak.

A szlovákok megmagyarázták miért kerülhettek a fegyvereik az Iszlám Államhoz

A fegyver-kereskedelem nem erkölcsi kérdés, állítja a szlovák miniszterelnök.

sh-media, webfejlesztés

üzleti innováció
SAP

Kihirdették a „Digitális Esély 2015" pályázat nyerteseit

Tavaly hagyományteremtő jelleggel indult az SAP szoftvercég és az NHIT együttműködése, a Digitális Esély pályázat meghirdetése.