300-207    | MB2-704    | 640-916    | 300-070    | 100-101    | 9L0-012    | MB5-705    | 70-980    | 3002    | LX0-104    | 400-201    | 70-410    | CAS-002    | 642-035    | 350-018    | 642-732    | 300-206    | 101-400    | EX300    | EX200    | PMP    | 1Z0-051    | 70-410    | 102-400    | 200-310    | 70-532    | 1z0-434    | EX300    | CISSP    | 1Z0-061    | 810-403    | MB2-708    | MB2-708    | 300-320    | 1Z0-060    | 2V0-621    | A00-211    | 70-461    | 1V0-601    | 210-260    | 70-411    | A00-211    | 070-341    | IIA-CIA-PART1    | ADM-201    | 70-480    | 070-486    | 1Z0-051    | 300-115    | 350-080    | 300-075    | 2V0-621    | GCIH    | MB2-703    | 70-346    | 101-400    | 642-998    | C2010-595    | 300-075    | 810-403    | 101-400    | 300-070    | MB2-707    | 70-461    | MB6-704    | 640-692    | 70-346    | C_TSCM62_66    | MB5-705    | 70-462    | CAS-002    | PMI-001    | 3002    | 352-001    | 9L0-012    | 1V0-601    | 70-331    | DEV-401    | 100-101    | 640-875    | C2010-595    | 1Z0-062    | 200-120    | 70-461    | 70-486    | 1Z0-061    | MB5-705    | 300-115    | 1z0-434    | C_TADM51_731    | MB2-707    | 70-483    | 1Z0-053    | MB2-704    | 300-206    | ADM-201    | 640-554    | 642-999    | 70-497    | 070-480    | C2010-515    | CRISC    | 312-49v8    | 070-410    | 70-417    | 070-480    | MB6-702    | 010-150    | E20-597    | SSCP    | 2V0-621D    | CISSP    | 101    | 98-364    | CRISC    | MB2-704    | 210-451    | 644-906    | 70-461    | 98-367    | MB2-707    | 300-075    | 70-497    | CISM    | 210-060    | 642-732    | best 98-349 sale do 1Z0-051 questions best 70-347 test latestAWS-SysOps dumps sale cheap DEV-501 test sale MB2-703 test for sale offer VCP550 exam sale

Figyelő online |Globálfalu | Légi utasok kálváriája


Légi utasok kálváriája

Figyelő Online
2016.03.20  16:12   
mail
nyomtatás
A nemzeti hatóságok általános felügyeletet gyakorolnak a légi utasok jogainak biztosítása érdekében, azonban nem kötelesek egyéni panaszok ügyében eljárni - mondta ki ítéletében az Európai Unió Bírósága csütörtökön.
Megjegyzik azt is, a nemzeti jogszabályokban az illetékes szerveknek hatáskört biztosíthatnak arra, hogy a légi utasok panaszos ügyeiben eljárjanak, de a hatóság ebben az esetben sem köteles a légi fuvarozókat kártalanítás megfizetésére kötelezni. Ha mégis kártalanítást ítél meg a hatóság, a szankcióknak hatékonynak, arányosnak és visszatartó erejűnek kell lenniük.

A bíróság ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a tagállamok a légi utasok védelme érdekében felhatalmazhatják arra a hatóságot, hogy az egyéni panaszok nyomán intézkedéseket fogadjon el.

A felelős nemzeti hatóság általános hatásköre kiterjed arra, hogy végrehajtási intézkedéseket hozzon többek között akkor, ha a légi fuvarozó rendszeresen elutasítja az utasok kártalanítását. Ezzel szemben az utas saját sérelmére vonatkozóan benyújtott kérelemre nem hozhat végrehajtási intézkedéseket - mondja ki a bíróság.

A luxembourgi székhelyű bíróság felidézte, hogy járat törlése esetén a légi fuvarozó köteles az utasokat ellátni, valamint - távolság függvényében 250 és 600 euró közötti - kártalanítást fizetni.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az MTI érdeklődésére úgy nyilatkozott: a légijárat késése, törlése, illetve a beszállás visszautasítása esetén a légi utasok kártalanításánál az Európai Közösség rendelete alapján kell eljárni, külön nemzeti szabályozás azonos témakörben nincs.

Magyarországon két hatóság is rendelkezik hatáskörrel a jogszabállyal kapcsolatban: a légifuvarozók, és a légiközlekedés általános felügyeletét a Légügyi Hivatal látja el, az utaspanaszok elbírálására a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság rendelkezik hatáskörrel.

Az NFH azt közölte az MTI-vel, hogy a magyar szabályok szerint a hatóság kötelezheti a légitársaságot, hogy járattörlés, járatkésés vagy visszautasított beszállás esetén kártalanítást fizessen a fogyasztóknak, valamint fogyasztóvédelmi bírság kiszabására is sor kerülhet. Az NFH álláspontja szerint ezen gyakorlat nem áll szemben az Európai Unió Bírósága a csütörtöki ítéletében foglaltakkal. Hozzátették: fontos kiemelni, hogy alapvetően a kártalanítási, azaz magánjogi (polgárjogi) igények az általános szabályok szerint bíróság előtt (vagy adott esetben békéltető testületi eljárás során) érvényesíthetők.

Beszámoltak arról, hogy tavaly 130 légi utas tárgyú kérelem érkezett a hatósághoz, amelyeket továbbított az illetékes elsőfokú fővárosi, illetve megyei kormányhivatalokhoz. Emellett az Európai Fogyasztói Központhoz (EFK) nagyságrendileg éves szinten 250 egyedi határon átnyúló, légiközlekedéssel kapcsolatos fogyasztói panasz érkezik.

Mint írják, tapasztalataik szerint a kártalanítási összegek kifizetése kapcsán a leginkább vitatott kérdés a légitársaságok részéről az, hogy a járat késésére, illetve törlésére nem rendkívüli okból került-e sor. Kiemelték: a hatóság döntésétől függően - például a határozat azt állapítja meg, hogy a késést/törlést nem rendkívüli körülmény okozta - az EFK segítséget tud nyújtani a fogyasztóknak a külföldi légitársaságokkal szembeni kártalanítási igények érvényesítésében. Ilyenkor is sok ügyben eredményesen zárul a panaszkezelés, azaz az utasok megkapják a nekik járó kártalanítási összeget - írja az NFH.
Kapcsolódó cikkek
MTI
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Szupervírust lehet vásárolni a dark weben

Telepítés után érdekes adatokat gyűjt az áldozat számítógépéről.

Cél a nullás büdzsé?

A bővítési csomag ellenére nem módosítják a büdzsét, a kormány rámehet a nulláshoz közeli költségvetésre.

Ultrarövid határidő

Hosszú hónapokig országos kereskedelmi rádió nélkül maradhatunk, miután a Class FM médiaszolgáltatási jogosultságát nem hosszabbították meg.

Mitől függ Merkel sorsa?

A kérdésre van egy lehetséges válasz is.



A kínaiak érdeklődnek a félbehagyott bolgár atomerőmű iránt

Bulgária olyan stratégiai befektetőt keres, aki nem igényel hosszú távú energia-vásárlási garanciát.

Váratlan visszaesés a román autóiparban

A fő ok, hogy az új modellek csak jövőre jelennek meg a piacon.

Mitől függ Merkel sorsa?

A kérdésre van egy lehetséges válasz is.

üzleti innováció
SAP

Kihirdették a „Digitális Esély 2015" pályázat nyerteseit

Tavaly hagyományteremtő jelleggel indult az SAP szoftvercég és az NHIT együttműködése, a Digitális Esély pályázat meghirdetése.