Terepfokozatba kapcsol az Audi Hungaria

Q3 hadművelet
Figyelő Online - Szirmai S. Péter
2016.02.01  10:31   
mail
nyomtatás
Bővít és új területre lép az Audi Hungaria azzal, hogy 2018-ban elindítja a sportterepjárók gyártását, várhatóan hibrid változatban is. A motorgyár jövőjét az Európai Parlament új dízelbizottsága is befolyásolja. Ennek tagja, Szanyi Tibor lapunknak azt mondta: az emissziós botrány nem veszélyeztetheti munkahelyek tömegét. Cikkünket a friss Figyelőben olvashatja.

 

Terepfokozatba kapcsol az Audi Hungaria Motor Kft. Két év múlva Győrben indul az új Q3 sportterepjáró gyártása, amelyből - itthon először - várhatóan már hibrid változat is készül. Rupert Stadler, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke a napokban jelentette be, hogy alaposan átrendezik a Volkswagen konszernhez tartozó Audi globális termelési hálózatán belül az egyes típusok gyártását.

A dominót az indította el, hogy az Audi brüsszeli telephelyén 2018-ban megkezdődik a frankfurti autószalonon bemutatott Audi E-Tron Quattro koncepcióautó alapján a négykarikás márka első tisztán elektromos meghajtású sportterepjáró (SUV) modelljének sorozatgyártása. Ebben a hírek szerint magyar akkumulátorok is dolgoznak majd (lásd a Lapuló elem című írást). Hogy helye legyen a mérete alapján az Audi Q5 és Q7 közé illeszkedő, egy töltéssel félezer kilométert is megtenni képes új SUV-nak, az eddig Brüsszelben gyártott Audi A1-et a jövőben a spanyolországi, martorelli SEAT-üzemben készítik. Ezzel egyszersmind az Audi Hungaria átveszi az ez idáig Spanyolországban gyártott Q3 előállítását.
Az átszervezéssel színesedik tehát a 900 millió eurós beruházással teljes értékű autógyárrá fejlesztett leányvállalat palettája (2013 előtt főként motorokat állítottak elő, illetve összeszerelést végeztek). Jelenleg az A3 Limousine, az A3 Cabriolet és a szinte hungarikumnak számító Audi TT Coupe és TT Roadster készül az üzemben. „Új modellünkként köszöntjük az Audi Q3-at Győrben. Ez a döntés is igazolja az Audi Hungaria kompetenciáit és teljesítőképességét, valamint Magyarország mint gyártó telephely versenyképességét" - mondta Peter Kössler, a vállalat ügyvezető igazgatója.

A döntés valószínűleg újabb beruházással jár majd az Audi-leánynál, hiszen az üzem a kapacitása felső határán termel. Már tavaly is heti ötnapos munkahéttel, három műszakban dolgoztak a gyárban, így érték el a több mint 160 ezer darabos történelmi rekordot. Ugyan a társaság hivatalosan nem erősítette meg, de iparági szakértők szerint a termelés további növeléséhez újabb bővítés kell majd a komplexum négy fő egysége - prés-, karosszéria-, fényezőüzem, illetve járműszerelde - valamelyikében. Egyetlen autógyárat sem lehet ugyanis folyamatos üzemben használni. Egy nap mindenképpen kell a karbantartásra, a készletek feltöltésére, a szerszámok átszerelésére. A hatnapos munkahét révén pedig csak 10-15 százalékkal lehet növelni a gyártást. Ennél a 15-20 ezer darabos szabad kapacitásnál valószínűleg többre lesz szükség, ha kizárólag Győrben készül majd a Q3. Igaz, volumenében még így sem lesz akkora a beruházás, mint pár éve az új, komplett járműgyár kialakítása volt.

KORMÁNYZATI BIZALOM
De nem csak az autógyár bővül az idén. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tavaly októberben jelentette be, hogy a kormány 6 milliárd forinttal támogatja a motorokat előállító részleg 32 milliárdos fejlesztését, amellyel „minden eddiginél környezetkímélőbb és alacsonyabb fogyasztású" erőforrásokat gyártanak majd.
Az időzítés nem volt véletlen a Volkswagen-konszern szeptemberben, az Egyesült Államokban kipattant dízelbotránya után. A kormány okkal tartott attól, hogy a magyar gazdaság zászlóshajója - amely tavaly több mint 2 millió motor legyártásával döntött rekordot - esetleg megsínyli az emissziós határértékek trükkös teljesítésére szolgáló szoftver miatti ügyet. (A legutóbbi fejleményeket lásd: Elillan a dízelgőz - Figyelő, 2016/2. szám.) Ezzel pedig a magyar GDP-növekedés és a betervezett adóbevételek egy része is veszélybe kerülhet. Nem volt meglepő, hogy ezek után a gyár sem árulta el az idei tervszámokat. Peter Kössler csak annyit mondott: „2016-ban is folytatjuk az Audi Hungaria nemzetközi versenyképességét elősegítő beruházásokat, amelyek nem utolsósorban az Audi-konszern győri telephelybe fektetett bizalmát jelzik."

Ugyan a dízelügynek egyelőre nem látták Győrben a kárát, de nem árt az óvatosság, hiszen messze még a vége. Az Európai Parlament (EP) például külön vizsgálóbizottságot állított fel a botrány miatt. Ez nemcsak a vétkes autógyártókkal szembeni visszatartó erejű szankciók lehetőségét és a hatóságok felelősségét, de még az Euro 5 és 6 motorok gyártását, karbantartását, az emissziós teszteket, valamint azok módosíthatóságát is vizsgálni akarja. Ez közvetlenül érintheti a Volkswagen konszern 32 járműgyártó telephelyét erőforrással ellátó győri gyárat.

A dízelbizottság magyar tagja, Szanyi Tibor MSZP-s EP-képviselő ugyan be akarja zárni az emissziós szabályok csalásra lehetőséget adó kiskapuit, de azt megengedhetetlennek tartja, hogy egy-egy hibás döntés munkahelyek tömegét veszélyeztesse.
Bővebben a friss Figyelőben olvashat a témáról.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Jönnek a kiemelt turisztikai térségek

A Balatonnál 367 milliárd, Sopron és térségében 60 milliárd, a Felső-Tisza vidékén pedig 100 milliárd forint értékben valósulnak meg beruházások.

Simicskó: többet kell áldozni a biztonságra

A honvédelmi miniszter szerint a szerdai londoni terrortámadás is rávilágít arra, hogy jobban kell figyelni biztonságunkra, többet kell áldozni rá.

Magyarország is alakítója szeretne lenni a közös biztonságnak

Magyarország elkötelezett NATO-tagságát illetően, s alakítója kíván lenni a közös biztonságnak - hangsúlyozta a honvédelmi miniszter.

Brit volt a merénylő, és az elhárítás ismerte

Nagy-Britanniában született a szerdai londoni merénylet elkövetője, aki ellen néhány éve a brit elhárítás (MI5) vizsgálatot folytatott.



Merész tisztítók

Souldrops mosószerek

Feltámadás

Tópark-tervek

Füstbe ment év

Audi-eredmények

Egy gyári kaland

Tesla-beruházás

top200