300-207    | MB2-704    | 640-916    | 300-070    | 100-101    | 9L0-012    | MB5-705    | 70-980    | 3002    | LX0-104    | 400-201    | 70-410    | CAS-002    | 642-035    | 350-018    | 642-732    | 300-206    | 101-400    | EX300    | EX200    | PMP    | 1Z0-051    | 70-410    | 102-400    | 200-310    | 70-532    | 1z0-434    | EX300    | CISSP    | 1Z0-061    | 810-403    | MB2-708    | MB2-708    | 300-320    | 1Z0-060    | 2V0-621    | A00-211    | 70-461    | 1V0-601    | 210-260    | 70-411    | A00-211    | 070-341    | IIA-CIA-PART1    | ADM-201    | 70-480    | 070-486    | 1Z0-051    | 300-115    | 350-080    | 300-075    | 2V0-621    | GCIH    | MB2-703    | 70-346    | 101-400    | 642-998    | C2010-595    | 300-075    | 810-403    | 101-400    | 300-070    | MB2-707    | 70-461    | MB6-704    | 640-692    | 70-346    | C_TSCM62_66    | MB5-705    | 70-462    | CAS-002    | PMI-001    | 3002    | 352-001    | 9L0-012    | 1V0-601    | 70-331    | DEV-401    | 100-101    | 640-875    | C2010-595    | 1Z0-062    | 200-120    | 70-461    | 70-486    | 1Z0-061    | MB5-705    | 300-115    | 1z0-434    | C_TADM51_731    | MB2-707    | 70-483    | 1Z0-053    | MB2-704    | 300-206    | ADM-201    | 640-554    | 642-999    | 70-497    | 070-480    | C2010-515    | CRISC    | 312-49v8    | 070-410    | 70-417    | 070-480    | MB6-702    | 010-150    | E20-597    | SSCP    | 2V0-621D    | CISSP    | 101    | 98-364    | CRISC    | MB2-704    | 210-451    | 644-906    | 70-461    | 98-367    | MB2-707    | 300-075    | 70-497    | CISM    | 210-060    | 642-732    | best 98-349 sale do 1Z0-051 questions best 70-347 test latestAWS-SysOps dumps sale cheap DEV-501 test sale MB2-703 test for sale offer VCP550 exam sale

Figyelő online |Társadalom | A problémák gyökere az oktatásban van!


A problémák gyökere az oktatásban van!

Figyelő Online - Págyi Gergely
2016.01.11  08:30   
mail
nyomtatás
A Figyelő TOP200 cikksorozatában több utalás is elhangzott arra a dilemmára, hogy a gazdaságpolitika mire helyezze a hangsúlyt. Az összeszerelő vállalatokra, a magas hozzáadott értéket képviselő cégekre, illetve betanított munkások, szakmunkások vagy beosztott diplomások képzésére. Szerintünk a lényeg nem itt keresendő, a problémát más okozza.

Noha termelékenységben és hatékonyságban érezhető a külföldi tőke fölénye, ennek ellenére hasonló gondokkal küzd minden hazai vállalat. Nevezetesen a használható munkaerő hiányától. Itt nemcsak arra kell gondolni, hogy az elmúlt években egyes becslések szerint akár félmillió ember is távozott hazánkból - és bizonyára nem a legtehetségtelenebbek indultak útra -, hanem arra, hogy az itt maradók vagy nem tudnak, vagy nem akarnak munkába állni.

Kezdjük az utóbbi, sajnos egyre nagyobb létszámú csoporttal. Közülük sokan megelégszenek a közmunka által nyújtott szerény jövedelemmel, és nem is akarnak feljebb jutni, mert így nem kell magukat törni. Nem percre pontosan mérik a napi 8 órát, a munka intenzitása is meglehetősen szerény. Úgy gondoljuk, hogy a közmunka kezdete óta eltelt időszak már nyújt elég tapasztalatot ahhoz, hogy a kormányzat az üzleti szektor sokszor munkaerőhiányban szenvedő képviselőivel egyeztetve, velük együtt értékelje az elmúlt időszakot, és megvitassák a program jövőjét. A nagyobbik gond véleményünk szerint az, hogy sokan azok közül, akik akarnának, nem tudnak dolgozni, mert az általuk végzett iskola nem teszi őket alkalmassá a valódi munkára. Hol a tényleges szaktudás hiányzik - és ez nemcsak szakmunkásokra igaz, hanem még diplomásokra is -, hol az ambíció. Előfordul az is, hogy a munkahelyen megkövetelt, többnyire nem is túl magas fegyelmi feltételeknek nem tudnak megfelelni. Vajon miért? Az ok az oktatási módszereinkben található. Mindenki tudja és tapasztalja, hogy a gyerekek milyen érdeklődéssel ismerik meg a világot, fedezik fel a környezetüket. Ezt a kíváncsiságot, illetve ambíciót azonban az iskolában kiölik belőlük és „magoló masinává" alakítják át őket! Néhány kivételtől eltekintve nem a gondolkodás és a megismerés képességét adja át a tanintézet a gyerekeknek, hanem elsősorban definíciók s a képletek betanulása és visszaadása a cél, a lényegi összefüggések megértésének igénye nélkül. Ennek a rossz gyakorlatnak a hátterében a következő okok állnak: az iskolai oktatási rendszer számos, de sikertelen átalakítási kísérlete; a pedagóguspálya felhígulása (tisztelet a kivételnek); az oktatási rendszer súlyos alulfinanszírozottsága; az üzleti szektor számára eltúlzottnak tűnő centralizáció.

Ezen gondok alól nem kivétel a felsőoktatás sem. Hazánk a GDP 0,6 százalékát fordítja képzésre, míg más európai országokban ez az arány 1,0-1,2 százalék. Így nem csoda, hogy bármely multinacionális cég könnyedén kimazsolázhatja a felsőoktatási intézmények tanári karát egy-egy nem is kiugró állásajánlattal. Ez nagyon nem előremutató állapot, és nem is lesz jó vége! Számos műszaki karon már generációk hiányoznak, s így megszakad az oktatás folytonossága, ha a jelenlegi gárda hamarosan nyugdíjba vonul. Ilyen háttérrel nem tudjuk majd mérnökeinket képezni, nem lesz elegendő szakember már a mostani cégek működtetésére sem és főleg nem új vállalkozások alapításához. A k+f munkakörök betöltéséhez szükséges kutatókról nem is beszélve. A ma sokat emlegetett duális képzés csak szépségtapasz, mert sikeres bevezetés esetén is csupán a hallgatók 8-9 százalékának a gondjai enyhülnek. Miközben a cégek hatalmas összegeket áldoznak a képzésre, úgy, hogy nincs garancia a végzősök megtartására. Hogy van-e megoldás? Igen, van, de már a 24. órában vagyunk! Mit kell tenni? Rendkívüli bérrendezés szükséges az oktatói karnál, amellyel a versenyszférában is elfogadható szintre kerül a jövedelmük. Ezt meg kell tenni az általános iskolától az egyetemig.

Az oktatási intézmények finanszírozását az Európában szokásos GDP-arányos szintre kell emelni más kevésbé fontos területek rovására. Teljes lefedettségű, nem önkéntes vagy csak reprezentatív alapon működő pálya- és keresetkövető rendszert kell kialakítani a NAV adatbázisát felhasználva annak érdekében, hogy a diák és a szülő ne csak az éppen aktuális kezdő fizetéssel legyen tisztában, hanem láthassa azt is, hogy az adott szakmában elérhető kereset hogyan alakul az évek során. Külön figyelmet kell fordítani a természettudományok iskolai oktatására. El kell érni, hogy legyen kellő számú kísérlet is az órákon, mert csak így lehet a fizikát, a kémiát, a természettudományos tantárgyakat megszerettetni. A szakképzési járulék legalább egy részét a cégek újra közvetlenül juttathassák el a számukra fontos iskoláknak. A műszaki pályákon szorgalmazni kell az Óbudai Egyetem jól bevált kooperatív oktatási módszerét. Már az alapképzésben is be kell vezetni a folyamatos fejlesztést, a hibabiztos megoldások és a lean gondolkodás alapjait. Elengedhetetlen az általános iskolától kezdve a problémamegoldó képesség középpontba állítása. Hiába a szakmai tudás, ha a készség hiányzik. Szükséges a kötelező idegen nyelvű szakmai oktatás erősítése, vagyis olyan tárgyak kötelező, nagyarányú megjelenése az egyetemi képzésben, amelyek nem hallgathatók magyar nyelven. Ösztönözni és népszerűsíteni kell, hogy vezető ipari szakemberek intézményesítetten vehessenek részt az oktatásban a kidolgozás alatt álló feltételek alapján. Ez különösen fontos lehet a kiöregedő gárda pótlása érdekében. Ehhez hasonlóan be kell vezetni az oktatók rendszeres kötelező szakmai gyakorlatát, amelyet az iparba visszamenve kellene teljesíteniük. Erre 5-6 évente kerülhetne sor, és célja, hogy a legújabb alkalmazott módszereket, technikákat megtanulják a gyakorlatban, majd ezen ismereteket adják tovább az oktatásban. Javasoljuk minél előbb és minél nagyobb hangsúllyal megjelentetni az oktatásban az úgynevezett industry 4.0 koncepció, a tárgyak internete irányvonalait. Ezek az intézkedések a következő években visszafordíthatják a mostani aggasztó trendeket, így ismét tartós növekedési pályára állhat a gazdaság. Néhány jó példára már tudunk hivatkozni. A nyáron a kormány eltörölte a cégek iskolák felé történő adományozásának áfáját, így több eszköz kerülhet az oktatásba a vállalkozások jóvoltából. Nem kell az adományozásért „büntető" forgalmi adót fizetni!

A felsőoktatási törvény előkészítése során eredményes egyeztetést folytattunk az államtitkársággal, javaslataink közül sokat beépítettek a törvénybe. Bízunk benne, hogy mostani ajánlásaink nagy részével a döntéshozók szándéka is egybeesik, az AmCham nyitott bármelyik témában mind szakértői, mind vezetői szinten történő egyeztetésre.

Pongrácz Ferenc, az Amerikai Kereskedelmi Kamara elnöke

mail
nyomtatás
címkék: oktatásiskola

Hozzászólások

Egyre gyakrabban szívnak a fiatalok

Néhány év alatt csökkent a dohányzók száma Magyarországon, ugyanakkor a fiatalok körében nőtt a naponta rágyújtók aránya. Tüdőrákban sajnos vezetünk.

Brutális sztrájkhullám készül

Keddtől a közlekedésben dolgozók próbálják meg rábírni a kormányt a törvény visszavonására.

Elég nagyot esett a beruházási kedv

Az idei első negyedévben 9,6 százalékkal csökkent a beruházások volumene az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Kiderült, mivel küzd a kormány az offshore ellen

A magyar kormány azzal próbál védekezni az adóelkerülés ellen, hogy folyamatosan csökkenti az adóterheket.



Kezd megjönni a kedvünk a nyelvtanuláshoz

A magyarok nyelvtudása és nyelvtanulási hajlandósága sokat vitatott témakör.

Dohányosok százezreit akarták behúzni a csőbe

Csalásra figyelmeztet az Országos Dohányboltellátó Kft.

Egy áruház, ahol nincsenek erőszakos és szexista játékok

Megérkezett az erőszakmentes játékok áruháza. Imaginarium megnyitotta első üzletét.

Egyre gyakrabban szívnak a fiatalok

Néhány év alatt csökkent a dohányzók száma Magyarországon, ugyanakkor a fiatalok körében nőtt a naponta rágyújtók aránya. Tüdőrákban sajnos vezetünk.

sh-media, webfejlesztés

üzleti innováció
SAP

Kihirdették a „Digitális Esély 2015" pályázat nyerteseit

Tavaly hagyományteremtő jelleggel indult az SAP szoftvercég és az NHIT együttműködése, a Digitális Esély pályázat meghirdetése.