300-207    | MB2-704    | 640-916    | 300-070    | 100-101    | 9L0-012    | MB5-705    | 70-980    | 3002    | LX0-104    | 400-201    | 70-410    | CAS-002    | 642-035    | 350-018    | 642-732    | 300-206    | 101-400    | EX300    | EX200    | PMP    | 1Z0-051    | 70-410    | 102-400    | 200-310    | 70-532    | 1z0-434    | EX300    | CISSP    | 1Z0-061    | 810-403    | MB2-708    | MB2-708    | 300-320    | 1Z0-060    | 2V0-621    | A00-211    | 70-461    | 1V0-601    | 210-260    | 70-411    | A00-211    | 070-341    | IIA-CIA-PART1    | ADM-201    | 70-480    | 070-486    | 1Z0-051    | 300-115    | 350-080    | 300-075    | 2V0-621    | GCIH    | MB2-703    | 70-346    | 101-400    | 642-998    | C2010-595    | 300-075    | 810-403    | 101-400    | 300-070    | MB2-707    | 70-461    | MB6-704    | 640-692    | 70-346    | C_TSCM62_66    | MB5-705    | 70-462    | CAS-002    | PMI-001    | 3002    | 352-001    | 9L0-012    | 1V0-601    | 70-331    | DEV-401    | 100-101    | 640-875    | C2010-595    | 1Z0-062    | 200-120    | 70-461    | 70-486    | 1Z0-061    | MB5-705    | 300-115    | 1z0-434    | C_TADM51_731    | MB2-707    | 70-483    | 1Z0-053    | MB2-704    | 300-206    | ADM-201    | 640-554    | 642-999    | 70-497    | 070-480    | C2010-515    | CRISC    | 312-49v8    | 070-410    | 70-417    | 070-480    | MB6-702    | 010-150    | E20-597    | SSCP    | 2V0-621D    | CISSP    | 101    | 98-364    | CRISC    | MB2-704    | 210-451    | 644-906    | 70-461    | 98-367    | MB2-707    | 300-075    | 70-497    | CISM    | 210-060    | 642-732    | best 98-349 sale do 1Z0-051 questions best 70-347 test latestAWS-SysOps dumps sale cheap DEV-501 test sale MB2-703 test for sale offer VCP550 exam sale

Figyelő online |Társadalom | Boldogtalan játékkirály


Boldogtalan játékkirály

Figyelő Online - Zsély Anna
2016.01.03  17:00   
mail
nyomtatás
Minden idők legsikeresebb online játékának megalkotásával vált az internetezők egyik kedvenc megmondóemberévé a 36 éves svéd programozó. Mojang nevű cégének eladásával belépett a milliárdosok klubjába, ám magánéletében nem találja a helyét. Markus Persson pályája.
Finoman fogalmazva is megosztotta az internetezők világát a Minecraft építkezős játék felhasználói feltételeinek módosítása 2014-ben. Miután megtiltották a játékosok fizetség ellenében történő előnyhöz juttatását, óránként százával özönlöttek a felháborodott kommentek Markus Perssonhoz, aki a Mojang cég alapítójaként megálmodta és felépítette a programot. A programozó ekkor már nem foglalkozott közvetlenül a játék fejlesztésével, így az online beáradó felháborodott üzeneteket olvasva lassan betelt nála a pohár, és a Twitteren fakadt ki. „Megveszi valaki a mojangos részesedésemet, hogy továbbléphessek az életemmel? Nem jó buli, ha utálnak azért, mert megpróbálsz helyesen cselekedni" - írta. Ami keserű dühkitörésnek indult, az egész vállalat sorsát megváltoztatta. A számítástechnika világának nagyjai nagyon is komolyan vették a kérdését. Amikor a cég éppen családi körben pihenő ügyvezető igazgatójához befutott az első érdeklődő telefon, nem tudta megmondani, vajon komolyak-e Persson szándékai. A vonalak izzani kezdtek, és hamarosan már olyan óriá-sokkal egyeztettek, mint a Microsoft vagy az Electronic Arts. A tárgyalásokat a Mojang részéről az ügyvezető Carl Manneh vezényelte le, míg a nézeteit korábban hangosan vállaló Persson a háttérbe vonult, és inkább új programozási nyelvek tanulásába vágott. Három hónappal az ominózus bejegyzés után a Microsoft bejelentette, hogy 2,5 milliárd dollárt fizet a Mojangért készpénzben. „Nem a pénzről szól, hanem az ép eszem megőrzéséről" - kommentálta az üzletet az építkezős játék atyja a világhálón.

A Minecraftet eddig világszerte több mint 100 millió felhasználó töltötte le, és 700 millió dollárt meghaladó bevételt termelt. Markus Persson azonban nem csupán minden idők egyik legsikeresebb játékának megalkotója: alakja oly mértékben egybeforrt a Minecraft univerzumával, hogy a játékosok minden szavát isteni kinyilatkoztatásként fogadták, így annál nagyobb volt a döbbenetük, amikor Persson elhagyta a közösséget.

BELSŐ VILÁG

A 36 éves programozó egy mindössze 4000 lakosú kisvárosból, Edsbynből robbant be a játékos közösség világába. A Stockholmtól 300 kilométerre fekvő erdős településen felnövő Persson kint focizó társaival ellentétben hajlamos volt saját világába visszahúzódni, és órákon át rakosgatta a legókockákat. Új dimenziók nyíltak meg azonban előtte, amikor hétéves korában vasúti dolgozó édesapja hazavitt egy Commodore 128 számítógépet. Az építőkockákat hamar felváltotta a komputer megszállott bűvölése, ennek eredményeképp pedig egy évvel később meg is írta első számítógépes programját. Jó tanuló volt, ám a korábbinál is nehezebben szerzett új barátokat, mi-után a család Stockholmba költözött. A komputerrel viszont még közelebbi viszonyt alakított ki: olykor gyomorfájást színlelt, hogy ne kelljen iskolába mennie, és a gép előtt ülhessen. Nem segített introverzióján az sem, hogy apja alkoholista és amfetaminfüggő lett, így szülei 12 éves korában elváltak, ráadásul a húga rendszeresen elszökött otthonról, és ő is kísérletezni kezdett a drogokkal. A zárkózott Persson sosem fejezte be a középiskolát, ám ápolónőként dolgozó édesanyja rávette, hogy iratkozzon be egy online programozói kurzusra. A tanfolyam megváltoztatta az életét, hiszen gyerekkori szenvedélyének hódolhatott tovább, és 18 éves korától ezért még pénzt is kapott. Első komolyabb munkahelye a későbbiekben a King.com néven ismert Midasplayer volt, amely aztán a Candy Crushsal futott be. Itt ismerkedett össze egy hozzá hasonlóan zárkózott programozóval, Jakob Porsérrel. Ennek legkevésbé főnökeik örültek, a két férfi ugyanis feladataik elvégzése helyett saját játékok fejlesztésére használta fel a munkaidőt, amelyek közül több is sikert aratott a független játékoldalakon.

Persson 2009-ben otthagyta a Midasplayert, és a Jalbum nevű online fotómegosztó szolgáltatásnál kezdett dolgozni, ahol szabadon kísérletezhettek saját projektjeikkel. Ilyen volt a mindössze egy hét alatt megírt Minecraft is, amelynek nyílt játékszínén a játékosok különböző anyagokat gyűjtve építkezhettek legószerű blokkokban, másokkal interakcióban. Persson 2009 májusában sietve, félkész formában tette elérhetővé a programot egy független portálon, júniusra pedig már azt látták, hogy a felhasználók 400 példányt vásárolnak naponta a 6 dollárért kínált játékból. Persson és Porsér ekkor saját céget alapított Mojang, azaz kütyü néven, sőt, magukkal vitték főnöküket, Carl Manneh-t is, hogy igazgassa a frissen alapított vállalat üzleti ügyeit.

JÁTÉKGURU

A Minecraft első évét 20 ezer letöltéssel zárta, ez a szám azonban a következő esztendő végén már a napi letöltésekre vonatkozott. Az eladásokon túl nagy jelentősége volt annak is, hogy fanatikus közösség épült ki a Minecraft köré - és mindezt úgy érték el, hogy egyetlen koronát sem költöttek marketingre. „Túlmutat a játékokon: nem egyszerű sikerjáték, inkább sikertermék. A Minecraft generációja legója" - foglalta össze a népszerűség titkát Ian Bogost, a Georgia Institute of Technology videojátékokra szakosodott professzora. Perssonék nem tétlenkedtek. Hamarosan létrehozták a játék okostelefonokra szánt verzióit is, a Microsoft Xbox 360 konzolra készített változatból pedig a megjelenés első hetében több mint egymillió (!) darabot adtak el. Az alig harminc főt foglalkoztató Mojang 2012 végét már 230 millió dolláros bevétellel zárta. A tízmilliomodik letöltést a csapat háromnapos monacói bulizással ünnepelte, és 3 millió dollárt osztottak szét bónuszként az alkalmazottak között. Ekkorra az alkotó úgy döntött, megpihen: Persson megvette magának Stockholm legdrágább ingatlanját, visszalépett a vezető fejlesztő pozícióból, hogy új ötleteken dolgozzon és több ideje jusson a magánéletére.

A Minecraft sikeréhez sokak szerint az is nagyban hozzájárult, hogy míg Persson élőben udvarias és visszafogott, ugyanez nem mondható el róla az online térben. Notch becenéven futó virtuális figurája nagyszájú és szókimondó, aki nemcsak rajongói kérdéseire válaszolt a blogokon és a fórumokon, hanem nyíltan kiállt a független játékfejlesztő cégekért is. Persson online alteregója nem félt cinikus rohadékoknak nevezni az Electronic Arts munkatársait, miután az ipar egyik legnagyobb szereplője független fejlesztők játékait kínálta akciós csomagban, és élesen bírálta a Facebookot, mivel szerinte a céget semmi nem érdekli a felhasználók számán kívül. A svédországi Kalóz Párttal szimpatizáló, Mensa-tag fejlesztő nem tartja lopásnak az illegális letöltést, inkább a szemeteléshez hasonlítja súlyosság tekintetében.

KUDARCOS MAGÁNÉLET

Bár az üzleti és szakmai életben a csúcsra tört, a siker nem követte a magánéletében. Négy év után feleségül vette a Minecraft-fórumok adminisztrátorát, Elin Zetterstrandot, a frigy azonban rövid életűnek bizonyult, és egy év múlva elváltak. A házasságból egy lányuk született, aki után Persson 5700 dollárnak megfelelő svéd koronát fizet gyerektartás gyanánt havonta. Ha a válás nem lett volna elég csapás, a programozó depresszióval és drogfüggőséggel küzdő édesapja öngyilkosságot követett el 2011 karácsonyán. Nem csoda, hogy ezek után átmenetileg szabadságolta magát a Mojangtól. Visszatérése után új projektbe vetette magát, ám egyre fásultabb lett, így az új játék fejlesztése el is halt.

Noha a Minecraft fejlesztéséből már rég nem vette ki a részét, Notch ikonikus figurájában a fanatikusok számára továbbra is ő maradt a játék arca, így őt bombázták rendszeresen e-mailekkel, ha valamilyen apró változtatás felbőszítette őket. „Küszködtem azzal, miért ilyen szemetek velem online" - emlékszik vissza Persson. Lassan, de biztosan elege lett a támadásokból. Ez vezetett végül ahhoz, hogy elhagyta teremtményét, és a Microsoftnál landolt a cége. A döntés és az eladás tempójának ellenére nehezen viselte a búcsút. Annyira tartott a felhasználók reakcióitól, hogy a bejelentés napján kis híján törölte több mint 2,5 millió követőt számláló Twitter-fiókját, ám visszatekintve meglepően elfogadónak értékeli a visszajelzéseket. A Mojang alkalmazottai már rosszabbul viselték korábbi főnökük pálfordulását. Hiába kaptak szép bónuszokat abból az összegből, amely Persson markát ütötte, sokan csalódottságról számoltak be.

NEM BOLDOGÍT

Miután megszabadult 71 százalékos részesedésétől, Persson az akvizíció-nak köszönhetően egyből a Forbes impozáns milliárdoslistáján találta magát. Nem mondhatni, hogy visszafogottan ünnepelte volna hirtelen meggazdagodását: Las Vegasban 180 ezer dolláros számlát hozott össze az éjszakai klubokban, majd elhappolt egy 70 millió dolláros Los Angeles-i álomingatlant a popkirálynő Beyoncé orra elől. A környék egyik legdrágább otthonának megvásárlását aztán szintén óriási bulival ünnepelte meg, ahol a sztár-DJ Skrillex szolgáltatta a zenét, az óriási, végtelen hatású úszómedencében pedig olyan hírességek mulattak, mint Selena Gomez énekesnő vagy Tony Hawk gördeszkás. A 2100 négyzetméteres palotában Persson kényelmét 15 fürdőszoba, 16 autó tárolására alkalmas garázs, konditerem, mozi, valamint cukorka-, vodka- és tequilabár szolgálja - rosszmájúak szerint tökéletes az örök gyerek programozó számára, aki az alkoholt sem veti meg. „Próbálom bepótolni azokat az éveket, amelyeket kizárólag programozással töltöttem. A bulizás nem éppen értelmes módja a pénzköltésnek, de jó móka" - hangzik önigazolása.

Noha állítása szerint jó döntést hozott azzal, hogy megszabadult a Minecraft világától, az interneten szétkiáltott keserű sirámai arról tanúskodnak, hogy azóta is keresi a helyét. Augusztus végén emlékezetes bejegyzésáradatban merengett életén a Twitten. „Ha mindened megvan, kifogysz az okokból, hogy tovább próbálkozz" - kezdte. A folytatásban arról panaszkodott, hogy hiába bulizik éppen Ibizán híres emberek társaságában, még sosem érezte magát ennyire magányosnak. Ráadásul szülőhazájában, Svédországban sosem érnek rá a dolgozó és családos barátai, ezért csak ül, vár s közben saját tükörképét nézi a monitoron.

Egyelőre nem úgy tűnik, hogy dúskál tervekben és megvalósításra váró ötletekben. A Mojang társalapítójával, Jakob Porsérrel ugyan létrehoztak egy új céget Rubberbrain néven, a nagy dobás azonban várat magára. Persson az ideje jelentős részét a Twitteren s a Redditen tölti, és az sem feltétlenül a komoly munka szándékát illusztrálja, hogy végleges irodájukba önkiszolgáló bárt, könyvesszekrényekkel álcázott titkos szobákat és DJ-pultot tervez, szívesen kísérletezik ugyanis az elektronikus zenével. Jelenlegi irodájuk saját bevallása szerint is egy felnőtteknek szánt napközire emlékeztet, ahol időnként kipróbálnak egy-két koncepciót, de aztán inkább visszamennek játszani. Reményre ad mindenesetre okot, hogy a féktelen szórakozás mellett máig a programozás a kedvenc elfoglaltsága, így az sem kizárt, hogy csak idő kérdése az új Minecraft megszületése

VAGYONA

A Minecraft atyja a Forbes becslései szerint megközelítőleg 1,33 milliárd dollár felett rendelkezik. Svédország 22. leggazdagabb embereként Los Angeles-i luxusvillája mellett hazájában is több felső kategóriás ingatlant birtokol.

A cikk megjelent 2015-ben, a Figyelő 48. számában.

mail
nyomtatás

Hozzászólások

Egyre gyakrabban szívnak a fiatalok

Néhány év alatt csökkent a dohányzók száma Magyarországon, ugyanakkor a fiatalok körében nőtt a naponta rágyújtók aránya. Tüdőrákban sajnos vezetünk.

Brutális sztrájkhullám készül

Keddtől a közlekedésben dolgozók próbálják meg rábírni a kormányt a törvény visszavonására.

Elég nagyot esett a beruházási kedv

Az idei első negyedévben 9,6 százalékkal csökkent a beruházások volumene az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Kiderült, mivel küzd a kormány az offshore ellen

A magyar kormány azzal próbál védekezni az adóelkerülés ellen, hogy folyamatosan csökkenti az adóterheket.



Kezd megjönni a kedvünk a nyelvtanuláshoz

A magyarok nyelvtudása és nyelvtanulási hajlandósága sokat vitatott témakör.

Dohányosok százezreit akarták behúzni a csőbe

Csalásra figyelmeztet az Országos Dohányboltellátó Kft.

Egy áruház, ahol nincsenek erőszakos és szexista játékok

Megérkezett az erőszakmentes játékok áruháza. Imaginarium megnyitotta első üzletét.

Egyre gyakrabban szívnak a fiatalok

Néhány év alatt csökkent a dohányzók száma Magyarországon, ugyanakkor a fiatalok körében nőtt a naponta rágyújtók aránya. Tüdőrákban sajnos vezetünk.

sh-media, webfejlesztés

üzleti innováció
SAP

Kihirdették a „Digitális Esély 2015" pályázat nyerteseit

Tavaly hagyományteremtő jelleggel indult az SAP szoftvercég és az NHIT együttműködése, a Digitális Esély pályázat meghirdetése.